O kliencie
Bacca to polska firma z branży insurtech, dostarczająca rozwiązania umożliwiające wygodne finansowanie polis na rynku ubezpieczeń. Od 2011 roku jej podstawową usługą są płatności ratalne za ubezpieczenia komunikacyjne, majątkowe lub firmowe w ramach oferty smart11.
Dzięki smart11 klienci mogą kupić ubezpieczenie dowolnego towarzystwa ubezpieczeniowego działającego w Polsce, płacąc w miesięcznych ratach. Dynamiczne reagowanie na potrzeby agentów ubezpieczeniowych i ich klientów pozwoliło Bacca na zbudowanie pozycji lidera w tym segmencie rynku. Jednak upowszechnienie się płatności kartowych przyniosło firmie kolejne wyzwania w tym obszarze.
Dotychczas, przy zawieraniu polis ubezpieczeniowych, dominowały wpłaty gotówkowe i przelewy bankowe. Klienci coraz częściej zgłaszali jednak chęć płatności kartą, podczas gdy agenci nie korzystali z terminali płatniczych ze względu na duże koszty operacyjne wynikające z konieczności posiadania osobnego terminala dla każdego towarzystwa ubezpieczeniowego. W przypadku multiagencji stanowiło to znaczący problem logistyczny i operacyjny.
Bacca poszukiwała więc rozwiązania, które umożliwiłoby dostarczenie wygodnej, bezpiecznej, a przy tym szybkiej i powszechnej metody rozliczania płatności za polisy za pomocą kart płatniczych, czy Blik. Firma zdecydowała się na współpracę z zaufanym partnerem, otwartym na innowacje i niestandardowe rozwiązania – Polcard.
Początki współpracy
Zespół Bacca współpracował już z Polcard przy realizacji usługi smart11, pozwalającej na rozliczanie płatności cyklicznych za umowy zawierane online. Możliwość rozłożenia płatności na raty za polisę ubezpieczeniową wymagała wprowadzenia opcji cyklicznej płatności przy rejestracji karty płatniczej. Dzięki rozwiązaniom Polcard płatność za kolejne raty mogła być pobierana automatycznie.
Poszukując partnera, który pomógłby w opracowaniu szytego na miarę rozwiązania umożliwiającego agentom ubezpieczeniowym przyjmowanie płatności kartą, Bacca ponownie zwróciła się do Polcard z propozycją współpracy. Powód był prosty - jedna z usług dostępnych na terminalach Polcard idealnie odpowiadała wymaganiom projektowanej aplikacji. Umożliwia ona zapisanie wielu rachunków bankowych w oprogramowaniu terminala płatniczego w zależności od przeznaczenia płatności.
Największym wyzwaniem okazało się dopasowanie funkcjonalności płatniczych, jakie do tej pory posiadała w swoim portfolio marka Polcard, do pomysłów i wizji klienta. Ostatecznie, po dokonaniu wyboru odpowiedniego modelu rozwiązania wykonano niezbędne prace integracyjne z aplikacją. W ten sposób powstało innowacyjne rozwiązanie – TubaPay, które pozwala obsługiwać wiele płatności różnych towarzystw w jednym terminalu dzięki aplikacji zintegrowanej z terminalem płatniczym.
Zastosowane rozwiązania
Zestaw kompleksowych rozwiązań, które stworzyliśmy wspólnie z Bacca dla podmiotów z branży ubezpieczeniowej, obejmuje obecnie dwie usługi płatnicze:
Możliwość obsługi wielu rachunków bankowych i wielu NIPów w jednym terminalu
Agent dzięki aplikacji TubaPay może przyjąć płatność kartą lub Blik za każdą polisę przez niego sprzedaną, a wpłata trafia bezpośrednio na rachunki bankowe poszczególnych towarzystw ubezpieczeniowych, zintegrowanych z rozwiązaniem TubaPay. Agent może też przyjąć wpłatę kartą lub Blik na swój rachunek bankowy w przypadku wystawienia polisy towarzystw, które jeszcze nie zostały zintegrowane z TubaPay. Może też przyjmować wpłaty z tytułu pozostałych płatności związanych z inną działalnością agenta. Terminal z tą funkcją jest wszechstronny – przyjmuje wszelkiego rodzaju płatności na rzecz wielu merchantów.
Płatność cykliczna TubaPay
Rejestracja karty przy płatności na raty służy realizowaniu płatności ratalnych w ramach usługi smart11 (Bacca) oraz na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych, zintegrowanych z TubaPay, np. za polisy na życie.
Jak działa rozwiązanie opierające się na integracji terminala Polcard z aplikacją TubaPay?
System TubaPay jest zintegrowany z systemami sprzedażowymi towarzystw ubezpieczeniowych, które inicjują transakcję. Po wystawieniu polisy agent skanuje smartfonem kod QR z ekranu systemu ubezpieczyciela. W kodzie QR zawarta jest informacja o dokładnej kwocie do zapłaty oraz odbiorcy płatności. Agent wykorzystuje aplikację TubaPay, która przesyła dane transakcji do terminala płatniczego. Za rozliczenie z właściwym towarzystwem ubezpieczeniowym odpowiada zintegrowany z aplikacją terminal płatniczy. Informacja o opłaceniu polisy dostarczana jest do systemu ubezpieczyciela i następuje natychmiast po dokonaniu płatności przez klienta.
Rozliczenie z tytułu zawarcia polisy przebiega prosto, szybko, wygodnie i bezpiecznie. Integracja aplikacji z terminalem Polcard eliminuje pomyłki w przepisywaniu kwot, dokonaniu przelewu na niewłaściwe konto, czy użycie terminala innego towarzystwa. Bacca dostarcza także raporty rozliczeniowe do towarzystw ubezpieczeniowych pozwalające na prawidłowe rozksięgowanie inkasa.
Agent może zainicjować także transakcję na swoje konto, korzystając z panelu TubaPay, a niebawem także z poziomu aplikacji w telefonie. Historię poszczególnych transakcji oraz składowe przelewów odbiorca możne wygodnie przeglądać i analizować w aplikacji TubaPay, a także na swoim koncie w panelu dostępnym online.
Dokładnie tak samo przebiega na terminalu rejestracja karty na rzecz późniejszych płatności cyklicznych. Bacca dostarcza API do zewnętrznych systemów w taki sposób, że to integrujące się z systemem TubaPay towarzystwo ubezpieczeniowe decyduje, czy zaproponuje klientowi rejestrację karty płatniczej na terminalu Polcard, czy też wybierze rejestrację karty w trybie online. W trakcie rejestracji karty do późniejszych płatności cyklicznych dane karty zostają przekształcone w unikalny token, po to aby żadne wrażliwe dane, w tym nr karty i kod zabezpieczający nie zostały ujawnione.
System TubaPay kontroluje prawidłowy przebieg procesu i nie pozwala na podwójną rejestrację dla tej samej transakcji. Dodatkowo, już w trakcie rejestracji karty ubezpieczyciel otrzymuje informację o terminie ważności tokenu i może z wyprzedzeniem zaplanować komunikację z ubezpieczającym w zakresie spłaty późniejszych zobowiązań.
Aplikacja TubaPay dostępna jest na smartfony z systemem Android. Wymaga jedynie dostępu do aparatu fotograficznego i możliwości udostępniania internetu poprzez Bluetooth.
Jako agent rozliczeniowy dbamy o to, aby płatności docierały na czas i na rachunki bankowe właściwych odbiorców, ułatwiając rozliczenia agencjom ubezpieczeniowym z towarzystwami ubezpieczeniowymi.
Za każdym razem, gdy podpisujemy kolejne umowy z towarzystwami ubezpieczeniowymi, Bacca integruje je z aplikacją TubaPay, a Polcard konfiguruje system rozliczeniowy, dodając kolejnych merchantów i konta, a w ślad za tym następuje zdalna aktualizacja i konfiguracja terminala Polcard. Dołączenie nowego towarzystwa ubezpieczeniowego do rozwiązania TubaPay automatycznie daje możliwość przyjmowania płatności na rzecz tego towarzystwa każdemu użytkownikowi terminala z rozwiązaniem TubaPay, bez żadnych dodatkowych formalności.
Ponadto, agenci nie ponoszą kosztów prowizji z tytułu obsługi płatności na rzecz ubezpieczycieli, którzy przystąpili do TubaPay. Firmy ubezpieczeniowe zintegrowane z TubaPay pokrywają koszty transakcji kartą za swoje polisy, obniżając koszty operacyjne agentów. Ubezpieczyciele z kolei, nie muszą ponosić kosztów dzierżawy i zarządzania terminalami u agentów. Agent ma urządzenie, które może być wykorzystane do każdej płatności.
Rezultaty
Obecnie TubaPay współpracuje z 9 towarzystwami ubezpieczeniowymi. Trwają rozmowy z kolejnymi zainteresowanymi. Jednocześnie dynamicznie wzrasta liczba agentów korzystających z tego rozwiązania. TubaPay – jako innowacyjne i mobilne rozwiązanie płatnicze – pomaga w pracy kolejnym agentom, upraszczając proces sprzedaży, płatności i rozliczeń za polisy. Pomaga także ich klientom, dając możliwość wyboru preferowanej formy płatności za ubezpieczenie.
Bacca wysoko ceni współpracę z Polcard, wskazując na dużą otwartość na innowacje i nowe pomysły, profesjonalizm, doświadczenie w obsłudze płatności, elastyczność i szeroki zakres dostarczanych funkcjonalności. To doskonały przykład na to, jak dobrze rozpoznana potrzeba i umiejętnie wdrożona innowacja całkowicie odmieniają sposób pracy, przyspieszają go i ułatwiają.
Najlepszym dowodem doskonałej współpracy pomiędzy Bacca i Polcard nad innowacyjnym rozwiązaniem płatniczym TubaPay jest nagroda jaką otrzymaliśmy w konkursie Payment Awards 2020 przyznana w kategorii: B2B Payments Innovation of the Year.