
.
.
Transakcje DCC, czyli dynamiczna konwersja walut, to usługa oferowana przez terminale płatnicze, która pozwala klientowi na zrealizowanie płatności w walucie jego karty płatniczej, zamiast w walucie lokalnej kraju. Dlaczego warto wprowadzić transakcje DCC do swojego biznesu i jakie korzyści daje to rozwiązanie przedsiębiorcom i klientom? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Spis treści:
Transakcje DCC – co to właściwie jest? Dynamic Currency Conversion to usługa, która pozwala na wybór walut przy płatności. Jest ona szczególnie istotna w przypadku transakcji realizowanych za granicą. Gdy korzystasz z karty wydanej w Polsce, masz możliwość wyboru, czy płatność zostanie rozliczona w lokalnej walucie, czy w złotówkach. To samo dotyczy obywateli innych krajów. Operator DCC przelicza wartość transakcji na preferowaną walutę przy użyciu aktualnego kursu.
Transakcje DCC działają na poziomie terminali płatniczych lub witryn e-commerce. Kiedy klient zdecyduje się na taką płatność, kurs walutowy oraz ostateczna kwota do zapłaty wyświetlają się na ekranie terminala lub w oknie płatności online.
Jakie są zalety tego rozwiązania? Przede wszystkim jest to większa przejrzystość kosztów, ponieważ przed zatwierdzeniem płatności klient dokładnie widzi, ile zapłaci w swojej rodzimej walucie. To duże ułatwienie podczas zakupów za granicą. Klient nie musi orientować się w bieżącym kursie swojej waluty i samodzielnie przeliczać finalnej kwoty. DCC daje jasną informację o finalnej kwocie transakcji przeliczonej na walutę karty płatniczej.
Dzięki transakcjom DCC łatwiejsze jest też porównanie kursu oferowanego przez operatora płatności, a kursu stosowanego przez banki (przewalutowanie realizowane jest w ramach standardowych transakcji). Klient, mając możliwość wyboru, może skorzystać z najlepszej dla niego opcji. Zazwyczaj operatorzy oprócz pokazania kursu walutowego prezentują też dodatkowe opłaty lub prowizje, jakie pobierają przy transakcji.
W tradycyjnym przewalutowaniu bank zazwyczaj przelicza transakcje po jej rozliczeniu, a to czasem zajmuje nawet kilka dni. W przypadku DCC dzieje się to natychmiastowo.
Transakcje DCC przynoszą korzyści również sprzedawcom. To udogodnienie jest szczególnie cenione przez zagranicznych klientów, a więc najczęściej turystów lub osoby podróżujące służbowo. Preferują oni płacenie we własnej walucie, ponieważ mają wtedy większą kontrolę nad wydatkami. Dlatego też sprzedawcy, którzy akceptują DCC, stają się bardziej atrakcyjni dla tych grup klientów. Przekłada się to na wzrost liczby klientów i pozwala budować przewagę konkurencyjną.
Transakcje DCC mogą być też dodatkowym źródłem przychodów, ponieważ operatorzy stosują często kurs wymiany uwzględniający dodatkową marżę, a ta sanowi część zysku dla sprzedawcy. W zależności od umowy z operatorem możliwe jest otrzymywanie części prowizji.
Dzięki DCC sprzedawcy mogą też poniekąd zabezpieczyć się przed niekorzystnymi zmianami kursów walutowych. Natychmiastowy przelicznik walutowy pozwala uniknąć strat związanych z wahaniami kursów na rynku międzynarodowym.
Możliwość wyboru waluty jest bardzo wygodnym i jednocześnie intuicyjnym rozwiązaniem zarówno dla klientów, jak i sprzedawców. Proces rozpoczyna się, gdy klient zagraniczny realizuje płatności kartą w Polsce – może to być transakcja w sklepie stacjonarnym, restauracji, hotelu czy sklepie online.
Oprócz zasadniczego pytania, czym jest DCC, trzeba też zadać sobie drugie, niezwykle ważne – czy transakcje DCC są bezpieczne? Oczywiście, że tak, o ile są realizowane zgodnie z regulacjami bankowymi i standardami bezpieczeństwa. Możemy tu wskazać podstawową normę, czyli PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Ważne jest też, by klienci sprawdzali ostateczną kwotę transakcji i kurs wymiany przed akceptacją płatności.
DCC daje możliwość wygodnego wyboru waluty przy płatnościach kartą, a ostateczny wybór, czy skorzystać z przeliczenia, zawsze należy do klienta. Dzięki temu posiadacz karty ma pełną kontrolę nad swoimi wydatkami i może uniknąć dodatkowych opłat za standardowe przewalutowanie na poziomie banku.
Zostaw numer, oddzwonimy do Ciebie
w ciągu 15 minut w dni robocze w godz. 8-16.
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Fiserv Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (00-807), ul. Al. Jerozolimskie 100. Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu niezbędnym do obsługi zapytania w ramach niniejszego formularza kontaktowego. Podanie danych wskazanych w formularzu jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji czynności związanych z obsługą zapytania. Więcej informacji o tym w jaki sposób będą przetwarzane Państwa dane osobowe oraz przysługujących Państwu praw znajdą Państwo w naszej Polityce Prywatności
Potrzebujesz pomocy w znalezieniu najlepszego rozwiązania płatniczego dla swojej firmy?