Polcard
  • Polska Bezgotówkowa
  • Rozwiązania płatnicze
    • Terminale płatnicze
    • SoftPOS
    • Terminale samoobsługowe
    • Płatności online
  • Twoja branża
    • Handel detaliczny
    • e-commerce
    • Usługi
    • Restauracje i hotele
    • Agent ubezpieczeniowy
    • Taxi
    • Administracja publiczna
  • Strefa klienta
    • OnePortal24
    • Dokumenty i instrukcje
    • FAQ
    • Polecaj i zarabiaj
Kontakt
OnePortal24
  • Polska Bezgotówkowa
  • Rozwiązania płatnicze
    Strona główna
    • Terminale płatnicze
    • SoftPOS
    • Terminale samoobsługowe
    • Płatności online
  • Twoja branża
    Strona główna
    • Handel detaliczny
    • e-commerce
    • Usługi
    • Restauracje i hotele
    • Agent ubezpieczeniowy
    • Taxi
    • Administracja publiczna
  • Strefa klienta
    Strona główna
    • OnePortal24
    • Dokumenty i instrukcje
    • FAQ
    • Polecaj i zarabiaj
  • OnePortal24
Kontakt

Case study: Jak pomogliśmy zamienić Wrocław w smart city?

09.11.2020

Współpraca z Miastem Wrocław - Case study | Polcard

O kliencie

Wrocławski transport publiczny jest jednym z najbardziej uczęszczanych i rozbudowanych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. Wrocławskie autobusy, tramwaje i pociągi rocznie przewożą ponad 200 mln pasażerów. Władze miasta od 2013 r. prowadzą politykę zrównoważonej mobilności, w ramach której rozbudowują siatkę połączeń i modernizują transport publiczny, zachęcając mieszkańców Wrocławia do zamiany samochodu na autobus, pociąg czy tramwaj. 

Do 2018 roku sprzedaż biletów wrocławskiej komunikacji miejskiej prowadzona była w tzw. modelu retailowym. Bilety, wyłącznie w formie papierowej lub fizycznej karty miejskiej, można było kupić w kioskach, stacjonarnych punktach obsługi pasażerów, biletomatach stacjonarnych i mobilnych. I zapłacić za nie kartą lub gotówką. Pasażerowie musieli pamiętać o każdorazowym kasowaniu biletu po wejściu do pojazdu. W ramach rozwoju inteligentnego miasta, przyjaznego mieszkańcom i środowisku, w  2018 r. władze miasta postanowiły ten system uprościć i unowocześnić. 

Początki współpracy i największe wyzwania

W Polcard już od wielu lat pomagamy miastom wdrażać najnowocześniejsze rozwiązania wspierające rozwój smart cities. Biletomaty, parkometry i opłatomaty wyposażone w nasz system płatności obecne są już w wielu punktach na mapie Polski. 

Wspólnie z Miastem Wrocław i Mennicą Polską oraz z partnerami – Mastercard i Visa – opracowaliśmy innowacyjny i inteligentny system rozliczania transakcji w komunikacji miejskiej. Ponieważ każde miasto ma swoje indywidualne potrzeby, największym wyzwaniem tego projektu było dostosowanie rozwiązań do przyjętej taryfy komunikacyjnej i lokalnych wymagań. 

Dużym wyzwaniem była również wielkość wrocławskiego taboru komunikacji miejskiej – to ponad 600 pojazdów. Rozbudowana infrastruktura oraz fakt, że był to pierwszy realizowany w ten sposób projekt Polcard, wdrożenie bezgotówkowego systemu biletowego we Wrocławiu zajęło nam ponad rok. Dla porównania: posiadając już doświadczenie ze współpracy z miastem Wrocław, wdrożenie podobnego systemu w Bydgoszczy zajęło nam 4 miesiące.

System biletowy wykorzystujący zbliżeniowe technologie płatnicze we Wrocławiu uruchomiliśmy w marcu 2018 r. Tym samym Wrocław stał się jednym z pierwszych miejsc na świecie, w którym zaczął działać system biletowy wykorzystujący ten rodzaj płatności w skali całego miasta. Operatorem systemu została Mennica Polska, a Polcard - operatorem płatności.

Zastosowane rozwiązania

W ramach projektu Nowy Bilet dla Wrocławia wprowadziliśmy tzw. Open Payment System umożliwiający wygodną bezgotówkową płatność za bilet komunikacji miejskiej i eliminujący konieczność drukowania biletów oraz stosowanie dodatkowych nośników. Pasażerowie mogą zapłacić za przejazd zbliżeniowo kartą płatniczą, smartfonem lub kartą Urbancard bezpośrednio w kasowniku znajdującym się w pojeździe. Nie otrzymują biletu papierowego. 

Kasowniki, przy pomocy zaawansowanych technologii szyfrowania (blockchain) w systemie zamieniają informacje o transakcji oraz numer użytej karty płatniczej w token. W ten sposób cyfrowy token zapisany na karcie płatniczej staje się biletem. 

To całkowicie anonimowy i bezpieczny zapis. Mimo że tradycyjne bilety wciąż można kupować w kioskach oraz biletomatach stacjonarnych, nie są niezbędne pasażerom w poruszaniu się po mieście. W pojazdach można kupić tylko i wyłącznie bilety w formie elektronicznej.

Równolegle wprowadziliśmy także możliwość cyklicznej bezgotówkowej płatności za bilety w aplikacji mobilnej. Pasażerowie mogą skorzystać także ze strony www, obsługującej płatności z wykorzystaniem kart Visa i Mastercard, systemu BLIK i karty UrbanCard.

Z wdrożeniem nowego sposobu płatności za bilet wiązało się zainstalowanie w mieście 3300 nowych elektronicznych kasowników z akceptacją kart zbliżeniowych (obsługujących płatności kartami CTLS Visa i Mastercard oraz Urbancard) i 370 nowoczesnych biletomatów stacjonarnych (obsługujących m.in. karty Visa i Mastercard, system BLIK i karty miejskie Urbancard).

Nowoczesny system biletowy wykorzystuje model Mass Transit Transaction, pozwalający pasażerom płacić za przejazd kartami płatniczymi, smartfonami czy smartwatchami – z wykorzystaniem zbliżeniowej technologii NFC. System działa w obrębie całego miasta Wrocław.

Rezultaty

Wprowadzenie innowacyjnego systemu biletowego wykorzystującego płatnicze technologie zbliżeniowe przyniosło i wciąż przynosi nowe korzyści - miastu, jego mieszkańcom, pasażerom i turystom. 

Pasażerowie zyskali szybki, wygodny i bezpieczny sposób kupna biletu. Nie muszą martwić się o odliczoną gotówkę, szukać punktów sprzedaży biletów czy pobierać i przechowywać papierowe bilety. Uprościliśmy i ułatwiliśmy cały proces, pomagając pasażerom wygodniej przemieszczać się z miejsca na miejsce. 

Miasto może cieszyć się niższymi kosztami operacyjnymi (mniej biletów papierowych to niższe wydatki na produkcję i dystrybucję biletów), większą liczbą kanałów sprzedaży biletów (biletomaty, kasowniki, aplikacja mobilna, elektroniczne karty miejskie) i wsparciem wizerunkowym – Wrocław stał się miastem jeszcze bardziej nowoczesnym i przyjaznym turystom.

Bezgotówkowy system biletowy otwiera również nowe możliwości rozwoju smart city. System może dostarczyć cennych danych dotyczących m.in tego, jak w czasie rzeczywistym kształtuje się natężenie ruchu w poszczególnych częściach miasta. Możliwe jest także powiązanie systemu biletowego z systemem płatności za parkingi miejskie i zintegrowanie w ten sposób całego miejskiego systemu komunikacji.

Szukasz innowacyjnych rozwiązań, które ułatwią Twoim klientom płatność za usługi i produkty? 

Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom kupujących i zwiększ zyski, wykorzystując samoobsługowe terminale płatnicze umożliwiające szybkie płatności zbliżeniowe bez udziału kasjera. 

Sprawdź naszą ofertę już teraz > 

Rozpocznij współpracę: Rozpocznij współpracę:
Zadzwoń (22) 515 30 05 Zadzwoń (22) 515 30 05
Wypełnij formularz Wypełnij formularz
LinkedIn Youtube

Polcard

  • Kontakt
  • O nas
  • Blog

Bezpieczeństwo i prawo

  • Polityka prywatności
  • Polityka cookies
  • Zasady ładu korporacyjnego
  • Struktura organizacyjna
  • Rozwiązywanie sporów konsumenckich
  • Opłata akceptanta
  • Zgodność z PCI DSS
  • Zgłaszanie incydentów
  • Prawa konsumenta przy dokonywaniu płatności w Europie

Strefa klienta

  • OnePortal24
  • Dokumenty
  • FAQ
  • Polecaj i zarabiaj

Partnerzy

  • Warunki współpracy


Niniejsza treść nie stanowi oferty w rozumieniu art.66 Kodeksu Cywilnego. Ma charakter wyłącznie informacyjny i stanowi zaproszenie do zawarcia umowy w myśl art. 71 Kodeksu cywilnego.

 

First Data Polska S.A. jest krajową instytucją płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 16 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o usługach płatniczych, wpisana do rejestru Krajowych Instytucji Płatniczych prowadzonym przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego pod numerem IP8/2013. 

First Data Polska S.A. (właściciel znaku towarowego Polcard), Al. Jerozolimskie 100, 00-807 Warszawa Sąd rejestrowy: Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, nr KRS 0000061293, kapitał zakładowy: 120 150 500 zł, kapitał wpłacony: 120 150 500 zł, NIP: 526-02-10-429.

 

Copyright© 2021 First Data Polska S.A. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.