Skip to Contact an Expert Skip to Main Content
PolCard
  • Zadzwoń 22 515 30 05
  • Пропозиція
  • Biuro prasowe
  • Kariera
  • Zaloguj do OnePortal24
PolCard from Fiserv
  • Level 1 menu, Item 1 of 5, Małe i średnie firmy
    Wstecz
    Na skróty
    • Sub Menu Item 1 of 3, Terminal za 0 zł
    • Sub Menu Item 2 of 3, Program Polska Bezgotówkowa
    • Sub Menu Item 3 of 3, Przejdź do PolCard
    Rozwiązania płatnicze
    • Sub Menu Item 1 of 4, Terminale płatnicze
    • Sub Menu Item 2 of 4, Terminal w telefonie
    • Sub Menu Item 3 of 4, Rozwiązania e-commerce
    • Sub Menu Item 4 of 4, Rozwiązania samoobsługowe
    Usługi dodatkowe
    • Sub Menu Item 1 of 7, Wypłata gotówki
    • Sub Menu Item 2 of 7, Wpłata gotówki na kartę
    • Sub Menu Item 3 of 7, Integracje kasowe
    • Sub Menu Item 4 of 7, Płatność w walucie karty (DCC)
    • Sub Menu Item 5 of 7, Szybka pożyczka
    • Sub Menu Item 6 of 7, Doładowania telefonów
    • Sub Menu Item 7 of 7, Zobacz wszystkie usługi
    Rozwiązania dla branż
    • Sub Menu Item 1 of 7, Handel detaliczny
    • Sub Menu Item 2 of 7, Sklepy spożywcze
    • Sub Menu Item 3 of 7, Uroda
    • Sub Menu Item 4 of 7, Taxi
    • Sub Menu Item 5 of 7, Gastronomia
    • Sub Menu Item 6 of 7, Turystyka i hotele
    • Sub Menu Item 7 of 7, Zobacz wszystkie branże
  • Level 1 menu, Item 2 of 5, Duże firmy i instytucje
    Wstecz
    Na skróty
    • Sub Menu Item 1 of 1, Rozwiązania dla sieci handlowych
    Rozwiązania płatnicze
    • Sub Menu Item 1 of 4, Terminale płatnicze
    • Sub Menu Item 2 of 4, Terminal w telefonie
    • Sub Menu Item 3 of 4, Rozwiązania e-commerce
    • Sub Menu Item 4 of 4, Rozwiązania samoobsługowe
    Usługi dodatkowe
    • Sub Menu Item 1 of 8, Szyfrowanie E2EE i P2PE
    • Sub Menu Item 2 of 8, Tokenizacja
    • Sub Menu Item 3 of 8, Wpłata gotówki na kartę
    • Sub Menu Item 4 of 8, Płatność w walucie karty (DCC)
    • Sub Menu Item 5 of 8, Integracja z systemem kasowym
    • Sub Menu Item 6 of 8, Szybka pożyczka
    • Sub Menu Item 7 of 8, Doładowania telefonów
    • Sub Menu Item 8 of 8, Zobacz wszystkie usługi
    Rozwiązania dla branż
    • Sub Menu Item 1 of 7, Sieci handlowe
    • Sub Menu Item 2 of 7, Transport i logistyka
    • Sub Menu Item 3 of 7, Sieci gastronomiczne
    • Sub Menu Item 4 of 7, Hotele
    • Sub Menu Item 5 of 7, Farmacja
    • Sub Menu Item 6 of 7, Administracja publiczna
    • Sub Menu Item 7 of 7, Zobacz wszystkie branże
  • Level 1 menu, Item 3 of 5, Partnerzy
  • Level 1 menu, Item 4 of 5, O nas
    Wstecz
    • Sub Menu Item 1 of 3, Poznaj PolCard from Fiserv
    • Sub Menu Item 2 of 3, Biuro prasowe
    • Sub Menu Item 3 of 3, Kariera
    • Sub Menu Item 1 of 1, Struktura organizacyjna
  • Level 1 menu, Item 5 of 5, Strefa klienta
    Wstecz
    Obsługa klienta
    • Sub Menu Item 1 of 4, Komunikaty
    • Sub Menu Item 2 of 4, Dokumenty i instrukcje
    • Sub Menu Item 3 of 4, Najczęściej zadawane pytania
    • Sub Menu Item 4 of 4, PCI DSS - Bezpieczeństwo płatności
    Platforma raportowa
    • Sub Menu Item 1 of 2, Zaloguj do OnePortal24
    • Sub Menu Item 2 of 2, Co to jest OnePortal24?
    Baza wiedzy
    • Sub Menu Item 1 of 4, Case Studies
    • Sub Menu Item 2 of 4, Eksperci PolCard
    • Sub Menu Item 3 of 4, Płatności w firmie
    • Sub Menu Item 4 of 4, Zobacz wszystkie artykuły
Zamów terminal

Nowoczesne rozwiązania płatnicze kluczem do rozwoju inteligentnych miast

23.11.2022

smart city - inteligentne miasta

Inteligentne miasta to przyszłość. Dzięki rozwiązaniom takim jak parkometry, biletomaty/ inteligentne kasowniki czy obsługa płatności bezgotówkowych w urzędach ijednostkach samorządowych mieszkańcy mogą dokonywać płatności bezgotówkowych w sposób wygodny i bezpieczny. Fiserv Polska S.A., działający pod marką PolCard from Fiserv od lat wspiera administrację publiczną zarówno we wdrożeniach koncepcji smart city, jak i jej późniejszej obsłudze.

Szybkość i wygoda transakcji bezgotówkowych doceniania przez kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej

Możliwość bezpiecznych płatności bezgotówkowych w transporcie jest bardzo ważna dla mieszkańców i ułatwia im codzienne funkcjonowanie upraszczając procesy zakupu i korzystania z biletu. Przykładem miasta, które stawia na transakcje bez użycia gotówki jest np. Wrocław, który w ostatnim rankingu najbardziej bezgotówkowych miast polskich zajął 1-sze miejsce. Istotną kwestią we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań płatniczych jest współpraca z zaufanym partnerem, który ma doświadczenie w takich wdrożeniach i rozumie potrzeby mieszkańców i miasta. Patrząc na nasze doświadczenie i liczbę urządzeń w transporcie (dotychczas w całej Polsce uruchomiliśmy już 7200 biletomatów mobilnych, stacjonarnych oraz kasowników) jesteśmy często partnerem pierwszego wyboru.

Warto wspomnieć, że nowoczesne rozwiązania płatnicze są wprowadzane nie tylko w dużych aglomeracjach. Przykładem mniejszej miejscowości, w której mieszkańcy mają komfort płacenia bezgotówkowo w transporcie jest np. Jaworzno czy Bydgoszcz. Często implementacje w mniejszych miastach jest łatwiejsze biorąc pod uwagę ilość podmiotów zaangażowanych we wdrożenie.

Dostępnych rozwiązań jest wiele i to od samorządów zależy w jakim stopniu wykorzystają obecną technologię. Kierowcy oraz pasażerowie chcą mieć opcję szybkich transakcji za bilety, przejazdy czy parkowanie. Narzędzia jakie pomagamy wdrożyć w tym obszarze w miastach to m.in.: terminale płatnicze umożliwiające sprzedaż biletów w autobusach i tramwajach (wbudowane w biletomaty czy kasowniki), rozwiązania dla e-commerce - czyli sprzedaż biletów w Internecie bądź też przez aplikację mobilną. Posiadamy również rozwiązania dedykowane na tzw. kontrolerki, które w połączeniu z tokenizacją powalają na szybki proces kontroli biletów.

Nowoczesne urządzenia bezgotówkowe podwyższają także komfort życia kierowców, dzięki wprowadzanym parkometrom, paliwomatom czy też stacjom ładowania pojazdów elektrycznych. Nie bez znaczenia jest również aspekt ekologiczny takich urządzeń. Posiadają one funkcje usypiania czytnika podczas braku aktywności, co pozwala dodatkowo zaoszczędzić energię.

Warto wspomnieć, że miejskie rozwiązania płatnicze łączą w sobie wiele różnych funkcjonalności. Takim przykładem jest np. system biletowy „Nowy bilet”, wprowadzony pierwszy raz w Polsce we Wrocławiu w 2018 roku. Polega on na tym, że pasażer nie otrzymuje papierowego biletu, a karta zbliżeniowa służy jako nośnik informacji o opłaconym przejeździe w całym miejskim transporcie. Kasownik tworzy token – bezpieczny i anonimowy zapis złożony z numeru karty płatniczej i informacji o transakcji. Jak skontrolować taki bilet? Należy sprawdzić czy przedstawiona karta posiada przypisany token w systemie centralnym. Jeśli tak, to oznacza, że przejazd został nią opłacony. Jest to bezpieczne rozwiązanie, ponieważ urządzenie, którym posługuje się kontroler może odczytać tylko dane dotyczące biletu, reszta informacji z karty jest dla niego niedostępna.

- Rozwój technologii pozwala na otwieranie kolejnych sektorów rynku na płatności bezgotówkowe. Obecnie karta płatnicza nie służy już tylko do płacenia. Stała się identyfikatorem, który ma bardzo duży potencjał do wykorzystania w przestrzeni miejskiej. Przykładem może być powiązanie numeru biletu długookresowego z kartą czy abonamentu parkingowego z pozwoleniem na wjazd, weryfikowanym poprzez przyłożenie karty do czytnika. Może być ona używana jako karta wstępu na basen, do miejskiego ZOO czy innych punktów użyteczności publicznej, w których funkcjonują abonamenty. Jest to duże ułatwienie dla mieszkańców – mówi Elżbieta Burliga, Dyrektor ds. rozwoju biznesu w Fiserv Polska.

Zastąpienie tradycyjnego biletu kartą to liczne korzyści. Jest to bardzo wygodne dla pasażera, ponieważ umożliwia szybki zakup w wielu kanałach sprzedaży w zależności od preferencji. Turysta nie musi szukać punktu sprzedaży tradycyjnego biletu czy znać taryfę przejazdową (jeżeli w mieście zastosowano taryfę przystankową). Miasto oszczędza dzięki odejściu od papieru.

Płatności bezgotówkowe w polskich urzędach

Według raportu Narodowego Banku Polskiego na koniec drugiego kwartału 2022 r. w Polsce było blisko 1,2 mln terminali płatniczych. Jest to rekordowy wynik. Urzędy miast również dostosują się do panujących trendów. W ramach Programu Wspierania Obrotu Bezgotówkowego prowadzonego przez Fundację Polska Bezgotówkowa, wyposażyliśmy już 85 proc. polskich urzędów w terminale płatnicze.

Celem naszych działań jest upowszechnianie płatności kartą, telefonem bądź zegarkiem i rozwijanie infrastruktury, która umożliwia jej obsługę wśród prywatnych przedsiębiorców jak również w jednostkach administracji publicznej. W ramach programu urzędy otrzymują wsparcie polegające na pokryciu kosztów związanych z instalacją terminala oraz miesięcznych kosztów obsługi płatności bezgotówkowych. Możliwa jest również integracja z oprogramowaniem urzędu, która m.in. pozwala na zaksięgowanie wpłaty na właściwym koncie mieszkańca i niweluje kwestie błędów przy rejestracji danych. Urzędy mogą także zostać wyposażone w opłatomaty, które znacznie usprawniają regulowanie finansowych zobowiązań mieszkańców. Pozwala to załatwiać sprawy bez konieczności stania w kolejkach.

Udostępnienie możliwości płacenia zbliżeniowo w instytucjach administracji publicznej wpływa na szybszą obsługę, a co za tym idzie sprawniejszą pracę całej jednostki.

Sektor charity również korzysta z samoobsługowych narzędzi płatniczych

Stacjonarne, samoobsługowe urządzenia sprawdzają się nie tylko jako parkometry czy biletomaty. Znalazły one zastosowanie również w działaniach charytatywnych, które do tej pory kojarzyły się głównie z gotówką. Wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami darczyńców i rozwojem technologii zmieniła się także forma niesienia pomocy potrzebującym. Datkomaty / ofiaromaty to urządzenia, dzięki którym możemy wpłacić dowolną kwotę na wybraną organizację pozarządową czy kościelną. Ważne jest to, że po każdej transakcji zostaje ślad na koncie bankowym, przez co kontrola wydatków jest łatwiejsza. Do tej pory wdrożyliśmy już ponad 110 datkomatów w kościołach, organizacjach charytatywnych, a także na dworcach i w centrach handlowych.

Płatności bezgotówkowe to przyszłość

Od ponad 30 lat we współpracy z partnerami wdrażamy w życie idee smart city, która zwiększa wygodę życia mieszkańców. Nowoczesne technologie płatnicze są z sukcesem wprowadzane nie tylko w transporcie czy urzędach. Wykorzystują je także inne strefy sektora publicznego m.in. szpitale, przychodnie, sądy czy np. wodociągi. Płatności bezgotówkowe pozwalają obsłużyć inteligentne kosze na śmieci (płacimy za brak segregacji – ale mamy wybór) lub wypożyczyć rower czy samochód.

Nie ma wątpliwości, że Polacy chcą płacić bezgotówkowo. Z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania wynika, że 41 proc. respondentów płaci kartą, telefonem bądź zegarkiem zawsze, kiedy ma taką możliwość, a prawie 30 proc. robi to raz lub kilka razy w tygodniu. Najczęściej w ten sposób rozliczają się ludzie młodzi. Władze miast, które chcą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców powinny wprowadzać rozwiązania bezgotówkowe. Obecnie, jeśli chodzi największą liczbę takich wdrożeń w Polsce, według zestawienia Cashless Cities 2022 na prowadzeniu jest Wrocław, a zaraz po nim Gliwice. Na trzecim miejscu plasuje się Lublin, a na czwartym Łódź. W rankingu znalazły się także inne miasta, z którymi współpracujemy przy wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań: Warszawa oraz Poznań. To pokazuje, że nie tylko największe miasta w Polsce potrafią umiejętnie wprowadzać u siebie nowoczesne technologie. Z powodzeniem udaje się to także tym średnim.

Wybierz najlepszą ofertę dla Ciebie

TWÓJ PIERWSZY TERMINAL

Terminal za 0 zł
na prostych zasadach

Odbierz terminal płatniczy lub terminal w telefonie

terminal płatniczy
ZMIEŃ OPERATORA NA POLCARD FROM FISERV

Otrzymasz lepszą ofertę
niż u obecnego operatora!

Terminal już od 1 zł/mies.

terminal płatniczy
PŁATNOŚCI ONLINE

Aktywuj Pakiet
e-commerce za 0 zł

Już od 0,99% za transakcję

płatności online

Zobacz również

Ranking terminali płatniczych 2025
Płatności w firmie

Ranking terminali płatniczych 2025

Terminal płatniczy dla firm – sprawdź, jak wybrać najlepszy!
Płatności w firmie

Terminal płatniczy dla firm – sprawdź, jak wybrać najlepszy!

Czym są płatności elektroniczne i jak działają przelewy online?
Płatności w firmie

Czym są płatności elektroniczne i jak działają przelewy online?

polcard

Potrzebujesz pomocy w znalezieniu najlepszego rozwiązania płatniczego dla swojej firmy?

Skontaktuj się z nami right_arrow

icon-linkedin icon-youtube
  • Na skróty
  • Odbierz terminal za 0 zł
  • Przejdź do PolCard
  • Zostań Partnerem
  • Terminale płatnicze
  • Terminal w telefonie
  • Płatności online
  • Rozwiązania samoobsługowe
  • Usługi dodatkowe
  • PolCard Pay
  • Ranking terminali płatniczych
  • Pożyczka pod obroty z terminala
  • O nas
  • Poznaj nas
  • Biuro prasowe
  • Artykuły
  • Kariera
  • Bezpieczeństwo
  • Informacje prawne
  • Obsługa klienta
  • Kontakt
  • Zaloguj do OnePortal24
  • Komunikaty
  • Dokumenty i instrukcje
  • FAQ
  • Strony regionalne
  • Warszawa
  • Kraków
  • Poznań
  • Gdynia
  • Gdańsk
  • Katowice
  • Wrocław
  • Łódź
  • Bydgoszcz
  • Bielsko-Biała
  • Rzeszów
Polityka prywatności
Polityka cookies
Zgłaszanie incydentów

© 2025 Fiserv Polska S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone. Niniejsza treść nie stanowi oferty w rozumieniu art.66 Kodeksu Cywilnego. Ma charakter wyłącznie informacyjny i stanowi zaproszenie do zawarcia umowy w myśl art. 71 Kodeksu cywilnego. Fiserv Polska S.A. jest krajową instytucją płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 16 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o usługach płatniczych, wpisana do rejestru Krajowych Instytucji Płatniczych prowadzonym przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego pod numerem IP8/2013. Fiserv Polska S.A. (właściciel znaku towarowego PolCard), Al. Jerozolimskie 100, 00-807 Warszawa Sąd rejestrowy: Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, nr KRS 0000061293, kapitał zakładowy: 123 609 300 zł, kapitał wpłacony: 123 609 300 zł, NIP: 526-02-10-429.

Selektor witryn