Rozmowa z Robertem Andrukiewiczem, dyrektorem ds. rozwoju produktów w Fiserv Polska S.A., który koordynuje prace zespołów odpowiedzialnych za rozwiązania płatnicze.
Z różnych powodów Polski Ład od dłuższego czasu jest na ustach wszystkich, którzy prowadzą biznes w naszym kraju. Jak ten pakiet nowelizacji ustaw wpływa na sferę płatności?
Z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy, najważniejszą zmianą w obszarze płatności wymaganą przez Polski Ład jest wprowadzony z dniem 1 stycznia 2022 r. obowiązek przyjmowania płatności bezgotówkowych. Zgodnie z niedawno przyjętymi regulacjami właściciele firm decydujący się na realizację tego obowiązku poprzez terminal płatniczy mogą skorzystać z określonych preferencji podatkowych. Co więcej, Ustawodawca wprowadził też limity kwotowe dla transakcji gotówkowych.
Od 1 stycznia 2023 r. płatności za zakupy firmowe powyżej 8 tysięcy złotych muszą być rozliczane bezgotówkowo. Wkrótce zostaną także wprowadzone limity dla zakupów konsumenckich. Ostatnio postanowiono, że obowiązek integracji kas fiskalnych online z terminalami płatniczymi wejdzie w życie od 1 stycznia 2025 r. Początkowo ustawodawca zakładał ten obowiązek na 2022 rok. Jednak w wyniku dialogu prowadzonego przez branżę płatniczą z Ministerstwem Finansów termin ten został przesunięty. Dzięki temu przedsiębiorcy mają więcej czasu na wdrożenie w swoich biznesach obowiązku integracji terminali z kasami rejestrującymi online.
Widzimy wszystkie aspekty Polskiego Ładu i chcemy klientów poinformować o tym, jakie korzyści się z tym wiążą i zapewnić ich, że jesteśmy gotowi udzielić eksperckiego wsparcia i technicznej pomocy w tym zakresie.
Czy firma Fiserv Polska jest gotowa na Polski Ład?
Oczywiście! W obszarze integracji jesteśmy liderem na polskim rynku. Integrujemy terminale z logo PolCard from Fiserv z każdą kasą fiskalną dostępną na polskim rynku. Łącznie to ok. 30 różnych modeli. Nawiązaliśmy współpracę partnerską z setkami firm oferujących kasy fiskalne na terenie całej Polski.
Integracja ma jeszcze drugi wymiar. Wśród naszych klientów są też firmy, które nie korzystają z kas fiskalnych. W ich miejsce mają urządzenia z zainstalowanym profesjonalnym systemem kasowym połączone z drukarką fiskalną. Tych systemów kasowych jest bardzo dużo, ponieważ na rynku funkcjonuje wiele firm tworzących i dostarczających takie oprogramowanie.
Obecnie jesteśmy w stanie przeprowadzić integrację naszych terminali z systemami ponad 200 partnerów. Na przestrzeni lat nawiązywaliśmy z nimi współpracę i wymienialiśmy się dokumentacją techniczną, aby móc integrować nasze systemy. Wiele z tych firm posiada często więcej niż jeden system kasowy i wykorzystuje więcej niż jeden sposób komunikacji urządzeń, więc potencjalnych wariantów integracji jest zdecydowanie więcej.
I tutaj nie mówię już o obowiązku ustawowym, tylko o wygodzie i komforcie wynikającymi z integracji. To rozwiązanie wpływa też na szybkość finalizacji transakcji i pomaga wyeliminować błędy kasjera. Nasi klienci dostrzegają i doceniają korzyści wynikające z integracji. Na swoim koncie mamy dziesiątki tysięcy zintegrowanych systemów kasowych z terminalami płatniczymi PolCard from Fiserv.
I są to zarówno starsze, jak i nowsze modele?
Jak najbardziej. Niemal każdy nowy model terminala, który wprowadzamy do naszej oferty, możemy zintegrować z dowolną kasą fiskalną i dowolnym systemem kasowym. Zmieniają się nie tylko terminale. Nasi partnerzy rozwijają i aktualizują swoje oprogramowanie, uzupełniają je o nowe rozwiązania, aktualizują tak, aby konsumenci mogli dokonywać płatności bezgotówkowych w sposób dla nich najwygodniejszy. W Fiserv Polska procesy aktualizacji wykonywaliśmy wielokrotnie. Mamy już wypracowane ścieżki postępowania, dzięki którym wszystko jest zawsze dopięte na ostatni guzik.
Wiemy też, że część najstarszych terminali trzeba będzie zastąpić nowszymi modelami, tak żeby naszych klientów w pełni przygotować na wymagania Polskiego Ładu. Są to najczęściej firmy, z którymi współpracujemy niemal od początku istnienia marki PolCard, czyli około 30 lat. Dziś działamy według przyjętego przez harmonogramu i dzięki temu wszyscy klienci mają pewność, że zdążą na czas zintegrować urządzenia.
Jedną rzecz chciałbym podkreślić. W Fiserv Polska mamy dedykowany zespół ekspertów, który zajmuje się testowaniem wszelkich możliwych kombinacji, w jakich można integrować poszczególne modele terminali z modelami kas czy wersjami systemów kasowych. Często do prac tego zespołu dołączają także nasi przedstawiciele handlowi czy partnerzy z rynku rozwiązań kasowych. Dzięki wymianie wiedzy o rynku płatności, potrzebach naszych klientów, najnowszych technologiach jesteśmy w stanie projektować rozwiązania na miarę ich oczekiwań.
Jakie korzyści płyną z integracji systemów? Dlaczego ta sprawa tak bardzo zyskała w ostatnich latach na znaczeniu?
W maksymalnym uproszczeniu integracja systemu kasowego lub kasy fiskalnej z terminalem płatniczym prowadzi wprost do lepszego doświadczenia kupującego. Customer experience w ostatnich latach zdominowało branżę innowacji i nowych technologii, stając się źródłem przewagi konkurencyjnej.
Przede wszystkim, dzięki integracji kasjer czy kasjerka nie musi na terminalu wpisywać kwoty transakcji i akceptować jej. Ta kwota pojawia się na terminalu automatycznie po wciśnięciu na kasie lub komputerze właściwego przycisku. Słowo-klucz w tym przypadku to „automatyzacja”. Dzięki niej przyjęcie płatności bezgotówkowej staje się znacznie szybsze, a kolejki - krótsze. Wartość dodaną dostrzegą też przedsiębiorcy, bo szybsza obsługa to szansa na zwiększenie obrotów.
Z chwilą, gdy urządzenie kasowe przesyła do terminala informację o wysokości kwoty do zapłaty, mamy pewność, że kwoty na terminalu i na kasie są identyczne. Eliminujemy w ten sposób potencjalny ludzki błąd, tj. niewłaściwa kolejność cyfr czy liczba wpisanych zer. Znika ryzyko, że któraś ze stron transakcji zostanie poszkodowana.
Warto podkreślić, że integracja terminala od PolCard from Fiserv z systemem kasowym pozwala także na skorzystanie z szerokiego portfolio dodatkowych usług płatniczych. Wśród nich najbardziej popularnymi są DCC (płatność w rodzimej walucie karty wydanej przez zagraniczny bank), obsługa płatności BLIKiem czy kartami przedpłaconymi. Wkrótce pojawi się także nowa ciekawa opcja płatności kartami flotowymi. Niektóre podmioty skorzystają też dzięki usłudze multimerchant. Umożliwia ona korzystania z jednego urządzenia przez kilka osób prowadzących osobne działalności gospodarcze w jednym lokalu. Środki z poszczególnych transakcji można wtedy rozdzielić na różne konta w różnych bankach, a współdzielenie terminala minimalizuje koszty prowadzenia małego biznesu.
Wygląda na to, że grzechem byłoby nie skorzystać z integracji. Czy długo trzeba czekać na terminal od PolCard from Fiserv, który będzie od razu zintegrowany z systemami klienta?
Obecne tempo życia zmusza nas błyskawicznego działania. Jesteśmy w stanie wprowadzić nowego klienta do świata płatności bezgotówkowych w ciągu jednego dnia roboczego od momentu podpisania umowy. Jeśli klient jest zainteresowany, przeprowadzamy integrację rozwiązania kasowego z urządzeniem płatniczym i sprawdzamy, czy wszystko działa bez zarzutu. Pomagamy także wdrożyć się w podstawy obsługi nowego urządzenia.
W przypadku pytań do dyspozycji wszystkich klientów jest nasze całodobowe Centrum Obsługi Klienta. I tutaj też mogę pochwalić się naszymi wynikami. 80% spraw, z którymi zgłaszają się do nas klienci, załatwiamy tego samego dnia. Sporą ich część jesteśmy w stanie rozwiązać od ręki. Systematycznie rozbudowujemy nasze portfolio usług. Rozwijamy także procesy antyfraudowe, wczesnego ostrzegania klientów o podejrzanych transakcjach czy próbach wyłudzenia.
Słowem podsumowania: na płatnościach bezgotówkowych, integracji systemów i wykorzystaniu najnowszych technologii płatniczych zyskują zarówno przedsiębiorcy jak i ich klienci.
Dowiedz się więcej o integracji terminala płatniczego z kasą fiskalną lub integracji terminala z systemem kasowym.