Rozmowa z Rafałem Galińskim, dyrektorem ds. innowacji w Fiserv Polska SA
Do sklepu Google Play trafia właśnie PolCard® Go from Fiserv, aplikacja zmieniająca telefon lub tablet w terminal płatniczy. Jak to się stało, że podjęto prace nad tym rozwiązaniem?
Idea przyjmowania płatności za pomocą aplikacji w telefonie sięga połowy lat 90. Wtedy zaczęto się zastanawiać, dlaczego właściwie terminale płatnicze nie mogą działać jak telefony lub być elementem ich funkcjonalności. Ten pomysł ma więc co najmniej 25 lat. Kiedy w pierwszej dekadzie 21. wieku pojawiły się karty zbliżeniowe z technologią NFC, idea ta zaczęła się materializować i popularyzować w organizacjach kart płatniczych.
Zaczęto masowo wydawać karty wyposażone w chip NFC, a płatności bezstykowe szybko się upowszechniały. Chwilę później ta sama technologia pojawiła się w telefonach. Kilka lat temu Mastercard ogłosił start pilotażowego programu wdrażania rozwiązań opartych na koncepcji interoperacji karty płatniczej z aplikacją w telefonie konsumenckim wyposażonym w NFC. To w tym momencie pojawiła się nowatorska idea, która zakładała, że terminal płatniczy nie będzie już urządzeniem ściśle związanym z segmentem B2B. Będzie go można bez problemu nabyć w segmencie rozwiązań B2C – wraz z telefonem. Swoimi działaniami Mastercard dał zielone światło, by rozwiązania typu softpos wdrożyć w trybie pilotażowo-testowym.
Dlatego w 2017 r. zaczęliśmy się bliżej przyglądać temu rozwiązaniu. W tym czasie udało nam się nawiązać współpracę z jednym z wiodących producentów urządzeń typu smartfon, który też interesował się tematem, i powołać grupę inicjatywną. Rozpoczęliśmy od rozmów z firmami Visa i Mastercard. Premiera pierwszej odsłony tego rozwiązania nastąpiła we wrześniu 2019 r.
Jaki był biznesowy wymiar wprowadzenia aplikacji PolCard Go na rynek?
Organizacjom płatniczym zależy na tym, aby karty płatnicze mogły być powszechnie stosowane jako alternatywa dla gotówki. Od strony użytkowej przyświecała nam idea, by w sytuacji płatności kartą przestać myśleć o tym, że taka transakcja wymaga specjalnego urządzenia stojącego w sklepie. By zamiast tego korzystać z urządzeń, które każdy z nas ma przy sobie. A ponieważ dziś wszyscy korzystamy z telefonów, istnieje techniczna możliwość, aby używać ich również jako wygodnego narzędzia do przyjmowania płatności.
Jak działa aplikacja PolCard Go? Jak odbywa się płatność z jej pomocą?
Płatność odbywa się identycznie jak w klasycznym terminalu do obsługi transakcji zbliżeniowych. Na karcie płatniczej wydanej zgodnie z technologią NFC znajduje się chip, który kontaktuje się radiowo z chipem NFC tego urządzenia. Aplikacja płatnicza PolCard Go korzysta właśnie z tej technologii, by pobrać i przetworzyć informacje o karcie. Sprzedawca wpisuje w aplikacji kwotę płatności, a następnie klient zbliża swoją kartę do telefonu sprzedawcy.
W tym momencie następuje komunikacja z naszymi systemami centralnymi w celu wykonania autoryzacji transakcji poprzez wysłanie zapytania do banku. Wszystkie procesy związane z obsługą płatności są realizowane w taki sam sposób, jak na klasycznym terminalu.
Czyli aplikacja PolCard Go to rozwiązanie w pełni bezpieczne?
Oczywiście, że tak. Organizacje płatnicze Visa i Mastercard scertyfikowały to rozwiązanie. Jak każdy innowacyjny produkt na rynku również i ta aplikacja przeszła testy w laboratorium technicznym, otrzymała pozytywne oceny, na podstawie których obie organizacje płatnicze uznały, że rozwiązanie to spełnia wszelkie standardy bezpieczeństwa.
Należy też pamiętać, że system finansowy gwarantuje bezpieczeństwo nie tylko za pomocą określonej technologii, lecz także dzięki całej procedurze organizacyjno-techniczno-prawnej. Nasza aplikacja jest więc tak samo bezpieczna, jak standardowe procesy obsługi płatności, w tym terminale płatnicze.
Czy PolCard Go to aplikacja, która powstała w Polsce i została zaprojektowana przez polski zespół Fiserv?
Tak i chciałbym to podkreślić. Ta aplikacja jest wynikiem zaangażowania i ogromnej pracy polskiego zespołu, który ściśle współpracował ze specjalistami Fiserv z całego świata – m.in. z Indii, ze Słowacji, z USA, Kostaryki. To globalny projekt. Od początku naszym założeniem było stworzenie rozwiązania dostępnego na całym świecie.
A dla kogo jest to rozwiązanie? Jacy przedsiębiorcy najbardziej z niego skorzystają?
Na ten moment najwięcej korzyści z wdrożenia tego rozwiązania widzę w segmencie pracy kurierów i kelnerów. Kurier będzie mógł zastąpić dwa narzędzia jednym. Posłuży mu ono nie tylko do kontaktu z centralą i klientem, lecz także do przyjmowania płatności. Kelnerzy również będą mieli łatwiej – przyjdą do naszego stolika dwa razy, a nie cztery, i przyjmą płatność zdecydowanie sprawniej. Będą mogli zrobić to nawet własnym telefonem z aplikacją, do której zalogują się za pomocą danych przekazanych im przez pracodawcę.
Korzyści z rozwiązania może czerpać wiele innych grup. Na przykład ludzie wolnych zawodów czy rolnik na bazarze, który przyjeżdża z warzywami, wyjmuje telefon i łatwo przyjmuje płatność. Albo handlowiec – zawsze, gdy z kimś rozmawia w sprawie sprzedaży towaru lub usługi, taka rozmowa powinna zakończyć się sprzedażą i przyjęciem płatności. PolCard Go pozwala to zrobić od razu, tu i teraz.
Jakie wymagania musi spełnić telefon, by można było na nim zainstalować aplikację PolCard Go?
Przede wszystkim musi mieć odpowiednią wersję systemu operacyjnego Android – czyli wyższą niż 8.1. W telefonie powinien znajdować się również odpowiednio mocny chip NFC – by emitować wystarczająco silne pole i umożliwić karcie wejście z nim w interakcję. I to właściwie tyle. Aktualna lista urządzeń, które dają taką możliwość, dostępna jest tutaj.
Z jakich dodatkowych funkcji, oprócz przyjmowania płatności, może skorzystać sprzedający, który podpisze umowę z Fiserv Polska na korzystanie z aplikacji?
Najważniejszą funkcjonalnością jest platforma OnePortal24 i cała infrastruktura Fiserv Polska w zakresie informacji dotyczących płatności. Tworząc aplikację, opieraliśmy się na założeniu, by przy okazji aplikacji PolCard Go zaoferować klientom coś więcej niż tylko płatność. Ponieważ płatność to nie tylko usługa! To także bezpieczeństwo transakcji, szybkość, z jaką pieniądze są przekazywane na konto, raporty, w których można łatwo zidentyfikować transakcje, a także możliwość skorzystania ze wsparcia operatora płatności w każdej sytuacji.
Nie jesteśmy firmą, która obsługuje wyłącznie płatność jako akcję. Bo płatność to nie jest tylko tapnięcie. Sama usługa płatnicza jest daleko bardziej złożona. I my chcemy tę płatność obsłużyć w profesjonalny, komfortowy i bezpieczny sposób, zapewniając klientowi więcej korzyści i wartości związanych z posiadaniem danego rozwiązania.
Czy na świecie istnieje metoda płatności, o której w Polsce jeszcze nie słyszeliśmy?
Tak. Na przykład chińskie płatności oparte na kodach QR, takie jak Alipay. Telefon w ręku klienta kontaktuje się z telefonem lub tabletem sprzedawcy. Jeden wyświetla kod QR, drugi go odczytuje. Urządzenie łączy się z systemem centralnym, który inicjuje transakcję w systemie finansowym. Wszystko to działa na podobnej zasadzie jak rozwiązanie PolCard Go. Tylko zamiast NFC mamy tu kod QR. Już teraz w Chinach używa tego rozwiązania blisko miliard ludzi.
Z kolei w Afryce rozwinęły się systemy płatności wykorzystujące sieci GSM – wysyłanie SMS-ów. Modernizacyjna rola gospodarki opierała się na rozwoju technologii komórkowej i usług dodanych w sieci GSM. I to wokół niej powstał system płatności, również bardzo podobny do PolCard Go.
Chcesz korzystać z aplikacji PolCard Go? Nie zwlekaj, już dziś skontaktuj się z nami w sprawie podpisania umowy.