Skip to Contact an Expert Skip to Main Content
Polcard
  • Polska Bezgotówkowa
  • Rozwiązania płatnicze
    • Terminale płatnicze
    • Terminal w telefonie
    • Rozwiązania samoobsługowe
    • Płatności online
    • Rozwiązania korporacyjne
  • Twoja branża
    • Handel detaliczny
    • e-commerce
    • Usługi
    • Restauracje i hotele
    • Agent ubezpieczeniowy
    • Taxi
    • Administracja publiczna
    • Apteki
    • Medycyna
    • Handel spożywczy
  • Strefa klienta
    • Komunikaty
    • OnePortal24
    • Dokumenty i instrukcje
    • FAQ
    • Polecaj i zarabiaj
  • Partnerzy
Kontakt
OnePortal24
  • Item 1 of 5, Polska Bezgotówkowa
  • Item 2 of 5, Rozwiązania płatnicze
    Strona główna
    • Item 1 of 5, Terminale płatnicze
    • Item 2 of 5, Terminal w telefonie
    • Item 3 of 5, Rozwiązania samoobsługowe
    • Item 4 of 5, Płatności online
    • Item 5 of 5, Rozwiązania korporacyjne
  • Item 3 of 5, Twoja branża
    Strona główna
    • Item 1 of 10, Handel detaliczny
    • Item 2 of 10, e-commerce
    • Item 3 of 10, Usługi
    • Item 4 of 10, Restauracje i hotele
    • Item 5 of 10, Agent ubezpieczeniowy
    • Item 6 of 10, Taxi
    • Item 7 of 10, Administracja publiczna
    • Item 8 of 10, Apteki
    • Item 9 of 10, Medycyna
    • Item 10 of 10, Handel spożywczy
  • Item 4 of 5, Strefa klienta
    Strona główna
    • Item 1 of 5, Komunikaty
    • Item 2 of 5, OnePortal24
    • Item 3 of 5, Dokumenty i instrukcje
    • Item 4 of 5, FAQ
    • Item 5 of 5, Polecaj i zarabiaj
  • Item 5 of 5, Partnerzy
  • OnePortal24
Kontakt

Prawie 81 proc. Polaków najczęściej płaci bezgotówkowo w większych marketach

10.10.2022

Prawie 81 proc. Polaków najczęściej płaci bezgotówkowo w większych marketach

Ośmiu na dziesięciu Polaków najczęściej płaci kartą, telefonem bądź zegarkiem podczas zakupów w większych marketach. Kolejnym miejscem jakie wskazali respondenci są stacje paliw (65,4 proc.) oraz osiedlowe sklepy spożywcze i piekarnie (60,3 proc.). Ponadto ze zleconego przez nas badania wynika, że mimo dużej popularności płatności bezgotówkowych nadal zdarzają się sytuacje, w których ankietowani nie mają możliwości zapłacić kartą.

Polacy unikają płacenia gotówką w dużych marketach. Jak wynika z naszego badania w takich sklepach najczęściej korzysta z płatności bezgotówkowych 79 proc. kobiet oraz 82 proc. mężczyzn. Markety cieszą się popularnością wśród respondentów niezależnie od miejsca zamieszkania, wieku czy wysokości zarobków.

Kolejnym najczęściej wymienianym przez badanych miejscem, gdzie królują płatności bezgotówkowe są stacje paliw, na które wskazało ponad dwie trzecie ankietowanych. W tej grupie jest więcej mężczyzn (72,4 proc.) niż kobiet (59,3 proc.). Co ciekawe, płatności bezgotówkowe przy okazji tankowania auta najchętniej wybierają osoby w przedziale wiekowym 60-69 lat (80,5 proc.) oraz zarabiające pomiędzy 5 000 – 6 999 zł netto (86,2 proc.).

- Warto podkreślić, że trzecie miejsce na podium zajęły małe, osiedlowe sklepy spożywcze i piekarnie, które wskazało ponad 60 proc. ankietowanych. Podobna liczba respondentów zazwyczaj kartą, telefonem lub zegarkiem płaci także w aptece, a co drugi badany w drogeriach i sklepach kosmetycznych. To pokazuje, że możliwość przyjmowania płatności powinna być dostępna nie tylko w dużych marketach i sklepach, lecz także w mniejszych, osiedlowych punktach. Z kolei na szóstym miejscu wymienionym przez badanych znalazły się restauracje (48,5 proc.). Warto tutaj wspomnieć o dodatkowych funkcjach terminali, które przyczyniają się do zwiększenia wygody konsumentów. W przypadku barów czy restauracji jest to m.in. możliwość dodania napiwku do płatności za posiłek – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska.

Co trzeci badany zazwyczaj korzysta z płatności bezgotówkowych w lokalach usługowych np. u fryzjera czy kosmetyczki. Podobna liczba respondentów płaci w ten sposób również za towar dostarczony przez kuriera. Trzech na dziesięciu Polaków najczęściej wykonuje transakcje bezgotówkowe w urzędach i u lekarza. Natomiast pocztę wymieniło 28 proc. ankietowanych, a płatności za bilety w komunikacji miejskiej 27 proc. Podczas korzystania z usług specjalistycznych takich jak naprawa samochodu w warsztacie, kartą, telefonem lub zegarkiem płaci prawie 28 proc. Co czwarty ankietowany najczęściej wybiera płatności bezgotówkowe w kiosku i za taxi, a co szósty w punkcie ksero i sklepie papierniczym.

- 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo i są to najczęściej ludzie młodzi. W grupie osób w wieku 18-29 lat odsetek ten wynosi aż 88 proc. Taki wynik badania popularności płatności bezgotówkowych to dowód na to, że Polacy naprawdę wyznaczają trendy. Posiadanie terminala płatniczego może dziś zdecydować o istotnej przewadze konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak salony fryzjerskie czy kosmetyczne. Niski wynik popularności płatności bezgotówkowych za usługi medyczne czy kurierskie może świadczyć o tym, że nadal zdarza się, że w tych punktach nie ma możliwości płatności kartą. A zatem jest to zadanie stojące przed tymi branżami, aby zapewnić klientom wybór i włączyć taką funkcjonalność do swojego biznesu. W wielu przypadkach brak terminala płatniczego może oznaczać realne ryzyko utraty klienta, który preferuje wyłącznie płatności bezgotówkowe za zakupy lub usługi  – zauważa Krzysztof Polończyk.

Nadal są miejsca, w których można płacić wyłącznie gotówką

Zapytaliśmy również respondentów czy zdarzają im się sytuacje, że w miejscu, w którym chcą zapłacić bezgotówkowo nie ma takiej możliwości. Okazało się, że prawie 48 proc. z nich doświadczyło takiej sytuacji kilka razy w roku, natomiast 32 proc. rzadziej niż raz w miesiącu, a ponad 5 proc. co najmniej raz w miesiącu. 2,2 proc. badanych przyznało, że przytrafia im się to bardzo często, bo co najmniej raz w tygodniu.

- Liczba miejsc, w których nie można płacić bezgotówkowo spada z roku na rok. Przedsiębiorcy powinni również wziąć pod uwagę fakt, że terminal płatniczy służy już nie tylko do przyjmowania transakcji. Obecnie ma on wiele różnych funkcji dodatkowych, których oczekują konsumenci. Polacy deklarują, że najciekawszą dla nich jest cashback, czyli wypłata gotówki z kasy sklepu przy okazji zakupów. Na kolejnych miejscach znalazły się płatności w różnych walutach oraz wpłata kartą, czyli wpłata pieniędzy na konto w sklepowej kasie z wykorzystaniem terminala płatniczego. Tak duże zainteresowanie usługami dodatkowymi wynika z wysokiego poziomu świadomości konsumentów – podsumowuje Krzysztof Polończyk.

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

LinkedIn Youtube

PolCard from Fiserv

  • Item 1 of 4, Kontakt
  • Item 2 of 4, O nas
  • Item 3 of 4, Blog
  • Item 4 of 4, Kariera

Bezpieczeństwo i prawo

  • Item 1 of 10, Polityka prywatności
  • Item 2 of 10, Polityka cookies
  • Item 3 of 10, Zasady ładu korporacyjnego
  • Item 4 of 10, Struktura organizacyjna
  • Item 5 of 10, Rozwiązywanie sporów konsumenckich
  • Item 6 of 10, Opłata akceptanta
  • Item 7 of 10, Zgodność z PCI DSS
  • Item 8 of 10, Zgłaszanie incydentów
  • Item 9 of 10, Prawa konsumenta przy dokonywaniu płatności w Europie
  • Item 10 of 10, Realizacja strategii podatkowej

Strefa klienta

  • Item 1 of 4, OnePortal24
  • Item 2 of 4, Dokumenty
  • Item 3 of 4, FAQ
  • Item 4 of 4, Polecaj i zarabiaj

Strony regionalne

  • Item 1 of 10, Warszawa
  • Item 2 of 10, Kraków
  • Item 3 of 10, Poznań
  • Item 4 of 10, Gdynia
  • Item 5 of 10, Gdańsk
  • Item 6 of 10, Katowice
  • Item 7 of 10, Wrocław
  • Item 8 of 10, Łódź
  • Item 9 of 10, Bydgoszcz
  • Item 10 of 10, Bielsko-Biała


Niniejsza treść nie stanowi oferty w rozumieniu art.66 Kodeksu Cywilnego. Ma charakter wyłącznie informacyjny i stanowi zaproszenie do zawarcia umowy w myśl art. 71 Kodeksu cywilnego.

 

Fiserv Polska S.A. jest krajową instytucją płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 16 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o usługach płatniczych, wpisana do rejestru Krajowych Instytucji Płatniczych prowadzonym przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego pod numerem IP8/2013. 

Fiserv Polska S.A. (właściciel znaku towarowego PolCard), Al. Jerozolimskie 100, 00-807 Warszawa Sąd rejestrowy: Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, nr KRS 0000061293, kapitał zakładowy: 123 609 300 zł, kapitał wpłacony: 123 609 300 zł, NIP: 526-02-10-429.

 

Copyright© 2023 Fiserv Polska S.A. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.



Selektor witryn