Skip to Contact an Expert Skip to Main Content
PolCard
  • Zadzwoń 22 515 30 05
  • Пропозиція
  • Biuro prasowe
  • Kariera
  • Zaloguj do OnePortal24
PolCard from Fiserv
  • Level 1 menu, Item 1 of 5, Małe i średnie firmy
    Wstecz
    Na skróty
    • Sub Menu Item 1 of 3, Terminal za 0 zł
    • Sub Menu Item 2 of 3, Program Polska Bezgotówkowa
    • Sub Menu Item 3 of 3, Przejdź do PolCard
    Rozwiązania płatnicze
    • Sub Menu Item 1 of 4, Terminale płatnicze
    • Sub Menu Item 2 of 4, Terminal w telefonie
    • Sub Menu Item 3 of 4, Rozwiązania e-commerce
    • Sub Menu Item 4 of 4, Rozwiązania samoobsługowe
    Usługi dodatkowe
    • Sub Menu Item 1 of 7, Wypłata gotówki
    • Sub Menu Item 2 of 7, Wpłata gotówki na kartę
    • Sub Menu Item 3 of 7, Integracje kasowe
    • Sub Menu Item 4 of 7, Płatność w walucie karty (DCC)
    • Sub Menu Item 5 of 7, Szybka pożyczka
    • Sub Menu Item 6 of 7, Doładowania telefonów
    • Sub Menu Item 7 of 7, Zobacz wszystkie usługi
    Rozwiązania dla branż
    • Sub Menu Item 1 of 7, Handel detaliczny
    • Sub Menu Item 2 of 7, Sklepy spożywcze
    • Sub Menu Item 3 of 7, Uroda
    • Sub Menu Item 4 of 7, Taxi
    • Sub Menu Item 5 of 7, Gastronomia
    • Sub Menu Item 6 of 7, Turystyka i hotele
    • Sub Menu Item 7 of 7, Zobacz wszystkie branże
  • Level 1 menu, Item 2 of 5, Duże firmy i instytucje
    Wstecz
    Na skróty
    • Sub Menu Item 1 of 1, Rozwiązania dla sieci handlowych
    Rozwiązania płatnicze
    • Sub Menu Item 1 of 4, Terminale płatnicze
    • Sub Menu Item 2 of 4, Terminal w telefonie
    • Sub Menu Item 3 of 4, Rozwiązania e-commerce
    • Sub Menu Item 4 of 4, Rozwiązania samoobsługowe
    Usługi dodatkowe
    • Sub Menu Item 1 of 8, Szyfrowanie E2EE i P2PE
    • Sub Menu Item 2 of 8, Tokenizacja
    • Sub Menu Item 3 of 8, Wpłata gotówki na kartę
    • Sub Menu Item 4 of 8, Płatność w walucie karty (DCC)
    • Sub Menu Item 5 of 8, Integracja z systemem kasowym
    • Sub Menu Item 6 of 8, Szybka pożyczka
    • Sub Menu Item 7 of 8, Doładowania telefonów
    • Sub Menu Item 8 of 8, Zobacz wszystkie usługi
    Rozwiązania dla branż
    • Sub Menu Item 1 of 7, Sieci handlowe
    • Sub Menu Item 2 of 7, Transport i logistyka
    • Sub Menu Item 3 of 7, Sieci gastronomiczne
    • Sub Menu Item 4 of 7, Hotele
    • Sub Menu Item 5 of 7, Farmacja
    • Sub Menu Item 6 of 7, Administracja publiczna
    • Sub Menu Item 7 of 7, Zobacz wszystkie branże
  • Level 1 menu, Item 3 of 5, Partnerzy
  • Level 1 menu, Item 4 of 5, O nas
    Wstecz
    • Sub Menu Item 1 of 3, Poznaj PolCard from Fiserv
    • Sub Menu Item 2 of 3, Biuro prasowe
    • Sub Menu Item 3 of 3, Kariera
    • Sub Menu Item 1 of 1, Struktura organizacyjna
  • Level 1 menu, Item 5 of 5, Strefa klienta
    Wstecz
    Obsługa klienta
    • Sub Menu Item 1 of 4, Komunikaty
    • Sub Menu Item 2 of 4, Dokumenty i instrukcje
    • Sub Menu Item 3 of 4, Najczęściej zadawane pytania
    • Sub Menu Item 4 of 4, PCI DSS - Bezpieczeństwo płatności
    Platforma raportowa
    • Sub Menu Item 1 of 2, Zaloguj do OnePortal24
    • Sub Menu Item 2 of 2, Co to jest OnePortal24?
    Baza wiedzy
    • Sub Menu Item 1 of 4, Case Studies
    • Sub Menu Item 2 of 4, Eksperci PolCard
    • Sub Menu Item 3 of 4, Płatności w firmie
    • Sub Menu Item 4 of 4, Zobacz wszystkie artykuły
Zamów terminal

Rozwijamy potencjał rozwiązań płatniczych w przestrzeni miejskiej

04.05.2022

Przyszłość płatności w transporcie publicznym i najnowsze rozwiązania płatnicze dla miast | PolCard from Fiserv

Rozmowa z Elżbietą Burligą, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Fiserv Polska S.A.

Jak wygląda dziś współpraca PolCard from Fiserv z polskimi miastami w zakresie nowoczesnych usług płatniczych w smart city?

Poprzez dialog z miastami stajemy się coraz bardziej atrakcyjnym dostawcą usług dla smart city. Ten dialog i współpraca pozwala nam nieustannie rozwijać nasze produkty. Udoskonalamy rozwiązania na poziomie aplikacji płatniczej instalowanej w kasownikach i biletomatach, VPOSie, kanale e-commerce, na terminalach w punktach obsługi klienta, poprzez aplikację mobilną typu softpos, a ostatnio także w PolCard ® Go, czyli aplikacji, która zmienia telefony i tablety w terminale płatnicze. Działamy zgodnie z zasadą omnichannel. Wspólnie z naszymi partnerami jesteśmy dziś w stanie dostarczyć miastom pełen wachlarz usług płatniczych dostosowany do każdego kanału. Warto wspomnieć, że miejskie rozwiązania płatnicze są coraz bardziej zaawansowane technologicznie i łączą w sobie wiele nowych funkcjonalności. Karta płatnicza przestaje być jedynie nośnikiem transakcji stając się powoli naszym ID, który pozwala wejść w konkretne miejsce poprzez przyłożenie jej do czytnika i przejście np. przez bramkę – bez żadnej transakcji w tle. Z punktu widzenia aplikacji płatniczej zaimplementowanie takiej funkcjonalności to duża zmiana. Jednak wpływa na podniesienie poziomu zadowolenia użytkownika.

Gdzie można wdrożyć takie rozwiązanie?

Karta płatnicza jako identyfikator to rozwiązanie z bardzo dużym potencjałem do wykorzystania w przestrzeni miejskiej. Przykładem może być powiązanie numeru biletu długookresowego z kartą płatniczą czy abonamentu parkingowego z pozwoleniem na wjazd, weryfikowanym poprzez przyłożenie karty do czytnika. Karta płatnicza może być używana jako karta wstępu na basen, do miejskiego ZOO czy innych punktów użyteczności publicznej, w których funkcjonują abonamenty.

To kolejny etap ewolucji kart płatniczych: najpierw służyły wyłącznie do dokonywania płatności w wybranych hotelach i restauracjach, następnie w sklepach stacjonarnych, a  dziś są narzędziem, które otwiera dostęp do miejskich usług abonamentowych.

Chociaż dużo mówi się o tym, że karty plastikowe w najbliższych latach mogą odejść do lamusa i ustąpić miejsca cyfrowym narzędziom to nadal twierdzę, że te dwa światy mogą rozwijać się równolegle wzajemnie się uzupełniając. Technologia ma służyć nam, użytkownikom – a oni chcą mieć wybór.

Rynek ewoluuje, pojawiają się nowe rozwiązania. Które z nich są dziś najbardziej interesujące dla klientów PolCard from Fiserv?

Bardzo dużo zależy od budżetu, wielkości miasta, świadomości organizatora transportu i pasażerów.  Ale dziś, po 4-5 latach od wdrożenia pierwszych rozwiązań transportowych, w których karta płatnicza stała się biletem, organizatorzy transportu publicznego i jego użytkownicy są bardziej świadomi pewnych rozwiązań. Miasta chętnie wymieniają się doświadczeniami na ten temat. Pojawiają się informacje w prasie czy w internecie. Na rynek wkroczyło wielu nowych dostawców tego typu technologii, którzy zawsze są obecni na targach czy konferencjach branżowych.

Większość miast ma dziś wstępną wizję rozwiązań, które chciałoby mieć – i z tą wizją rozpoczyna dialog z dostawcami. Głównym powodem wyboru konkretnego modelu, poza aspektem finansowym, jest model taryfy transportowej, którą stosuje miasto. W mojej opinii decyzja o wyborze odpowiedniego rozwiązania technologicznego dla transportu publicznego powinna zacząć się od pytania: „Które funkcjonalności danego systemu wykorzystamy w przyszłości?”. Przetargi rozpisane są z reguły na 4-5 lat. Właśnie w takiej perspektywie powinno się rozpatrywać rozwój transportu w mieście i w ten sposób dobierać odpowiednie rozwiązania, które pozwolą na budowanie całego ekosystemu płatniczego w mieście. Nie mogą być one zamknięte w swojej infrastrukturze, bez możliwości łączenia np. transportu z parkingami czy rowerami miejskimi.

Coraz więcej mówi się dziś o modelu Mass Transit Transaction. Czy to właśnie on jest najbardziej przyszłościowym rozwiązaniem dla transportu publicznego?

To jest kierunek, jednak wybór rodzaju rozwiązania w dużej mierze zależy od planów na rozwój transportu w mieście. Wdrożenie pełnego modelu Mass Transit Transaction (MTT) sprawdzi się najbardziej w sytuacji, gdy miasto zdecyduje się na zastosowanie taryfy przystankowej, ponieważ podstawowa funkcjonalność modelu MTT polega na tym, że pasażer płaci jedynie za przejechany odcinek lub liczbę przystanków. System agreguje dane z całego dnia i raz na dobę obciąża konto użytkownika. Przy wyborze rozwiązania zawsze powinniśmy brać pod uwagę czas wdrożenia i koszty versus korzyści. Jeżeli miasto myśli o zbudowaniu czegoś w rodzaju miejskiej platformy płatności w oparciu o kartę płatniczą i połączeniu różnych punktów styku mieszkaniec – miasto, to system MTT jest wstępem do takiego rozwiązania.

Jakie trendy obserwujemy dziś w płatnościach w smart cities?

Tuż obok coraz większego zainteresowania urządzeniami samoobsługowymi – biletomatami stacjonarnymi i mobilnymi, kasownikami z obsługą kart – pojawia się więcej zapytań o środowisko e-commerce i aplikacje mobilne. Kolejne miasta decydują się wdrożyć w swoich aplikacjach miejskich płatności za zobowiązania mieszkańca wobec miasta, a my staramy się im pomóc, tworząc przyjazne dla użytkownika rozwiązania.

Zmiany zachodzą też w sektorze usług publicznych, czyli np. w urzędach. Również tu zauważamy trend poszukiwania punktu styku z mieszkańcem w postaci aplikacji i platform miejskich. Wdrożenie takich aplikacji oznacza wiele nowych korzyści dla mieszkańców. Logując się raz i podpinając kartę płatniczą, można z poziomu aplikacji wygodnie zapłacić za zobowiązania wobec miasta: uiścić opłatę za wywóz śmieci, podatek od nieruchomości czy podatek od psa. Można także zagregować w niej kartę miejską, wejściówkę do biblioteki czy na basen.

Jak w ostatnim czasie zmieniły się oczekiwania klientów i partnerów dotyczące współpracy z dostawcami usług płatniczych?

Klienci oczekują dziś jak najmniejszej liczby pośredników i podmiotów biorących udział w uruchomieniu projektu, co w przypadku projektów transportowych jest dość dużym wyzwaniem. Płatności są jedną z usług, ważną – jednak zależną od właściwego wdrożenia infrastruktury podstawowej w projekcie jak czytniki do kart, ich rodzaje, źródła komunikacji wykorzystywane np. do autoryzacji transakcji. Naszym zadaniem, coraz ważniejszym,  jest zapewnienie zgodności samego rozwiązania z wymaganiami regulatora i oczekiwaniami użytkowników. Odpowiadamy za bezpieczeństwo rozliczenia i procesowania transakcji, zgodność z regulacjami ale pamiętając przy tym o doświadczeniu użytkownika.

Natomiast jeśli chodzi o partnerów, wielu z nich szuka dziś dla siebie nowego miejsca na rynku. Spodziewają się zmian, które wynikają z trendów: wszystko zmierza w kierunku cyfryzacji. Rozmawiamy więc o nowych rodzajach współpracy, dopasowanych do nowych zakresów działań partnerów. A to powoduje, że i my musimy być przygotowani i otwarci na nowe modele sprzedażowe na rynku. Ponieważ to one przekładają się u nas na nowe procesy. Rynek ulega dziś ciągłej ewolucji technologicznej. Wspólnie z partnerami i klientami trzymamy rękę na pulsie i zmieniamy się razem z nim.

Wybierz najlepszą ofertę dla Ciebie

TWÓJ PIERWSZY TERMINAL

Terminal za 0 zł
na prostych zasadach

Odbierz terminal płatniczy lub terminal w telefonie

terminal płatniczy
ZMIEŃ OPERATORA NA POLCARD FROM FISERV

Otrzymasz lepszą ofertę
niż u obecnego operatora!

Terminal już od 1 zł/mies.

terminal płatniczy
PŁATNOŚCI ONLINE

Aktywuj Pakiet
e-commerce za 0 zł

Już od 0,99% za transakcję

płatności online

Zobacz również

Ranking terminali płatniczych 2025
Płatności w firmie

Ranking terminali płatniczych 2025

Terminal płatniczy dla firm – sprawdź, jak wybrać najlepszy!
Płatności w firmie

Terminal płatniczy dla firm – sprawdź, jak wybrać najlepszy!

Czym są płatności elektroniczne i jak działają przelewy online?
Płatności w firmie

Czym są płatności elektroniczne i jak działają przelewy online?

polcard

Potrzebujesz pomocy w znalezieniu najlepszego rozwiązania płatniczego dla swojej firmy?

Skontaktuj się z nami right_arrow

icon-linkedin icon-youtube
  • Na skróty
  • Odbierz terminal za 0 zł
  • Przejdź do PolCard
  • Zostań Partnerem
  • Terminale płatnicze
  • Terminal w telefonie
  • Płatności online
  • Rozwiązania samoobsługowe
  • Usługi dodatkowe
  • PolCard Pay
  • Ranking terminali płatniczych
  • Pożyczka pod obroty z terminala
  • O nas
  • Poznaj nas
  • Biuro prasowe
  • Artykuły
  • Kariera
  • Bezpieczeństwo
  • Informacje prawne
  • Obsługa klienta
  • Kontakt
  • Zaloguj do OnePortal24
  • Komunikaty
  • Dokumenty i instrukcje
  • FAQ
  • Strony regionalne
  • Warszawa
  • Kraków
  • Poznań
  • Gdynia
  • Gdańsk
  • Katowice
  • Wrocław
  • Łódź
  • Bydgoszcz
  • Bielsko-Biała
  • Rzeszów
Polityka prywatności
Polityka cookies
Zgłaszanie incydentów

© 2025 Fiserv Polska S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone. Niniejsza treść nie stanowi oferty w rozumieniu art.66 Kodeksu Cywilnego. Ma charakter wyłącznie informacyjny i stanowi zaproszenie do zawarcia umowy w myśl art. 71 Kodeksu cywilnego. Fiserv Polska S.A. jest krajową instytucją płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 16 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o usługach płatniczych, wpisana do rejestru Krajowych Instytucji Płatniczych prowadzonym przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego pod numerem IP8/2013. Fiserv Polska S.A. (właściciel znaku towarowego PolCard), Al. Jerozolimskie 100, 00-807 Warszawa Sąd rejestrowy: Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, nr KRS 0000061293, kapitał zakładowy: 123 609 300 zł, kapitał wpłacony: 123 609 300 zł, NIP: 526-02-10-429.

Selektor witryn