Prawie 44 proc. małych i średnich firm posiada terminal płatniczy, a blisko co piąta korzysta z bramki płatniczej, która pozwala akceptować płatności przez internet – wynika z badania „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” przygotowanego przez PolCard from Fiserv. To dobry kierunek, bo jak wynika z innego naszego raportu, „Preferencje płatnicze Polaków 2024”, aż trzech na czterech badanych regularnie wybiera płatności bezgotówkowe. Takie rozliczenia są coraz bardziej powszechne – zarówno między klientami a biznesem (B2C), jak i między przedsiębiorcami (B2B).
Obsługa rozliczeń bezgotówkowych wymaga od firm dostępu do systemów płatniczych i posiadania terminala. Wdrożenie tych rozwiązań może jednak pomóc w rozwinięciu biznesu i dotarciu do większej liczby klientów.
Klienci wolą płatności kartami płatniczymi
Polacy na zakupach chętnie korzystają z bezgotówkowych rozwiązań płatniczych. 38 proc. z nas wybiera płatności kartą czy innymi bezgotówkowymi formami zawsze, kiedy tylko ma taką możliwość. Prawie co czwarty Polak (23 proc.) robi to kilka razy w tygodniu, a 14 proc. raz w tygodniu – to wnioski z raportu „Preferencje płatnicze Polaków 2024” opublikowanego przez Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.
Akceptowanie płatności kartami pozwala dotrzeć do szerszego grona klientów. Dotyczy to także mniejszych miejscowości – według raportu aż 67 proc. mieszkańców wsi regularnie płaci bezgotówkowo.
Nie tylko płatność kartą w firmie – aplikacje i bramki płatnicze
Płatności bezgotówkowe to nie tylko płatności kartą za pośrednictwem tradycyjnego terminala. Przedsiębiorca ma możliwość wybrania narzędzia najbardziej odpowiadającego jego potrzebom: może to być np. aplikacja płatnicza PolCard® Go na urządzenia z systemem Android, bramka płatnicza albo Generator Linków, które przenoszą klienta bezpośrednio na stronę płatności. Im więcej akceptowanych metod płatności tym większa konkurencyjność przedsiębiorstwa i możliwość przyciągania i lokalizacji klientów.
Kolejną zaletą obsługiwania płatności kartami płatniczymi i posiadania terminala płatniczego jest udostępnienie klientom dodatkowych usług, takich jak np. cashback (wypłata gotówki w sklepie), wpłata pieniędzy na kartę lub obsługa płatności w obcej walucie bez konieczności posiadania karty wielowalutowej (DCC – Dynamic Currency Conversion). Wszystkie te rozwiązania mogą przynieść przedsiębiorcy dodatkowy zysk i przyciągnąć nowych klientów, bez konieczności ponoszenia kosztów ich wdrożenia.
Jakie koszty generują płatności bezgotówkowe w firmie?
W ostatnich latach koszty obsługi płatności bezgotówkowych znacząco zmalały. Niegdyś transakcje były obciążone prowizjami wynoszącymi około 2-3 proc., z czego największą część stanowiła opłata interchange na rzecz wydawców kart płatniczych. Obecnie maksymalny poziom tej opłaty jest uregulowany w prawie europejskim i wynosi 0,2 proc. wartości transakcji dla kart debetowych oraz 0,3 proc. dla kart kredytowych.
Poza interchange fee, przedsiębiorca akceptujący płatności kartami płatniczymi od klientów lub kontrahentów, ponosi następujące koszty:
- opłatę systemową – ustalaną przez organizacje kartowe, ok. 0,1-0,3 proc. wartości transakcji;
- marżę agenta rozliczeniowego – czyli opłatę z tytułu obsługi transakcji płatniczej, ok. 0,45 procent;
- a także koszt dzierżawy terminala płatniczego, ok. kilkudziesięciu złotych miesięcznie.
Koszty te mogą być jeszcze niższe. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na wprowadzenie terminala płatniczego do firmy mogą skorzystać z Programu Polska Bezgotówkowa. W takim przypadku przez 12 miesięcy nie płacą oni prowizji za płatności kartami ani opłaty za dzierżawę terminala.
Przez kolejne 12 miesięcy PolCard from Fiserv za dzierżawę terminala pobiera opłatę 1 zł miesięcznie, a prowizja od transakcji kartami wydanymi w Polsce wynosi 0,65 proc. Istnieje też możliwość otrzymania ulgi na terminal, o czym więcej przeczytasz w artykule „Ulga na terminal płatniczy – kiedy można z niej skorzystać?”
Limity gotówkowe i płatności kartą między przedsiębiorcami
Płatności kartą w firmie mają też szereg zalet w przypadku rozliczeń przedsiębiorców z kontrahentami. Płacąc kartą przedsiębiorca może łatwiej śledzić przepływy pieniężne w swojej działalności. Analiza wyciągu bankowego pozwala też zweryfikować, czy nie zaginął żaden dokument potwierdzający poniesione wydatki oraz czy wszystkie koszty zostały uwzględnione w ewidencji księgowej.
W wielu przypadkach płatności bezgotówkowe są obowiązkiem – zgodnie z prawem firma nie może zapłacić gotówką, jeżeli wartość transakcji przekracza równowartość 15 tys. zł brutto. Takie transakcje muszą być realizowane za pośrednictwem rachunku bankowego – np. za pomocą przelewu lub płatności kartą.
Warto pamiętać, że wspomniany limit 15 tys. zł brutto dotyczy całkowitej wartości transakcji (nawet gdy płatność podzielona jest na części) oraz każdej waluty (obcą walutę przelicza się po kursie NBP). Ograniczenie to dotyczy również przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.