Rozmowa z Grzegorzem Kucabą, ekspertem First Data Polska S.A. (dalej Polcard) w dziedzinie rozwiązań płatniczych dla e-commerce.
Bezgotówkowe rozwiązania płatnicze e-commerce – do kogo są one adresowane?
Staramy się, aby nasza oferta była uniwersalna i odpowiadała na potrzeby jak największej liczby podmiotów na rynku. Moim zadaniem jest przede wszystkim współpraca z klientami, którzy potrzebują bezpiecznych i sprawdzonych rozwiązań płatniczych e-commerce – bez względu na branżę. Ciekawym i bardzo bezpiecznym rozwiązaniem jest Generator Linków.
To usługa w której płatność następuje po kliknięciu w bezpieczny, wygenerowany przez sprzedawcę link. Są takie branże, które od dawna korzystają z tego rozwiązania. Należą do nich: usługi hotelowe, wynajmu nieruchomości, rezerwacje podróżne czy restauracje, czyli te, które potrzebują systemu umożliwiającego pobranie płatności za rezerwację czy świadczone usługi bez ryzyka, że nastąpi reklamacja z tytułu zasadności pobrania płatności.
Po stronie klienta leży wybór metody płatności – karta płatnicza, BLIK, przelew, a następnie jej autoryzacja oraz zatwierdzenie. To bardzo bezpieczne rozwiązanie, a jego niepodważalną zaletą jest to, że pieniądze natychmiast po zaksięgowaniu znajdują się na docelowym rachunku.
Nasi klienci doceniają tę usługę również za to, że w znaczący sposób zmniejsza liczbę transakcji oszukańczych.
Czy można mówić o konkretnych trendach w płatnościach e-commerce?
Obecnie o każdej płatności bezgotówkowej mówi się, że ma być szybka, wygodna i bezpieczna. Coraz częściej dodaje się do tej charakterystyki słowo „niezauważalna”. I płatności naprawdę takie się stają. Niech za przykład posłuży przejazd przez autostradę. Posiadamy aplikację mobilną z podpiętą do niej kartą płatniczą, która posiada naszą autoryzację do automatycznego pobrania opłaty za przejazd. Płacimy bezbramkowo, a płatność odbywa się w czasie rzeczywistym i oczywiście jest bezpieczna.
Potwierdzenie realizacji transakcji dostajemy po chwili na wskazany adres e-mail. Tak działają obecnie usługi taksówkowe i przewozu osób, usługi gastronomiczne, rezerwacje miejsc wypoczynku. W zależności od wybranego przez usługodawcę modelu czasami istnieje konieczność zalogowania się do aplikacji banku w celu autoryzacji płatności lub wymagany jest trzycyfrowy kod CVV karty płatniczej ale to zdarza się sporadycznie.
Coraz więcej płatności zachodzi w tle, bez naszego bezpośredniego udziału. Innym trendem, który obserwujemy od kilku lat, jest rosnąca popularność bramek płatniczych. Wiele sklepów internetowych oferuje swoim klientom płatności właśnie za pomocą bramek operatorów płatności on-line. Co więcej, obecne na polskim rynku banki również projektują i wdrażają rozwiązania tego typu. Polcard posiada taką bramkę i od lat obsługuje transakcje internetowe dokonywane kartami płatniczymi.
W jakim kierunku zmierza świat e-commerce?
Przede wszystkim ku pełnemu upowszechnieniu. Nadal funkcjonują firmy i przedsiębiorstwa, choć jest ich coraz mniej, które nie wykorzystują potencjału handlu internetowego. W wielu przypadkach była to świadoma decyzja, by nie przenosić biznesu do Internetu. Jednak pandemia koronawirusa wiele zmieniła i niemal wymusiła na firmach zmianę obranego kierunku rozwoju, polegającą na przejściu ze świata „analogowego” do rzeczywistości cyfrowej.
Towarzyszyły temu dwa podstawowe powody. Po pierwsze, zamknięcie sklepów stacjonarnych uniemożliwiło handel. Po drugie, klienci stracili możliwość dokonania zakupów. Obecność firmy w świecie realnym i wirtualnym stwarza możliwości prowadzenia biznesu niezależnie od okoliczności oraz gwarantuje klientom sklepów stały i nieprzerwany dostęp do oferty w modelu omnichannel, tj. pozwalającego na zsynchronizowanie kanału online i offline w taki sposób, aby się wzajemnie uzupełniały, w którym partner taki jak Polcard dostarcza pełen wachlarz prostych, wygodnych i bezpiecznych form płatności bezgotówkowych.
Coraz częściej mówi się również o modelu optichannel, ale różnica jest tu kosmetyczna i sprowadza się do udostępnienia kupującemu nie wszystkich kanałów płatności, lecz tych optymalnych. Jednak handel i usługi nie przeniosą się w pełni do Internetu. Popyt na zakupy w świecie analogowym będzie prawdopodobnie mniejszy niż dotychczas. Już dziś widzimy, że niektóre sieci handlowe zamykają część swoich sklepów stacjonarnych lub zmniejszają ich powierzchnię. Pandemia koronawirusa zmieniła przyzwyczajenia i nawyki u części konsumentów i ci klienci do sklepów stacjonarnych nie wrócą. Ale realny wzrost sprzedaży internetowej w Polsce rok do roku wzrasta o ok 16%. To pozwala wysnuć tezę, że zniesienie obostrzeń i przywrócenie pełnego handlu spowoduje powrót konsumentów do centrów handlowych.
Będą oni pojawiać się tam nie tylko po to, żeby odebrać zamówienie lub dokonać zwrotu towaru – ale z potrzeby i chęci dokonania zakupów fizycznie, by móc dotknąć towar czy sprawdzić jego jakość. Kolejnym trendem, który można zaobserwować, to pewnego rodzaju wymiana pokoleniowa urządzeń, z których korzystamy, robiąc zakupy online. Do niedawna dominowały komputery i laptopy. Obecnie coraz częściej używamy do tego tabletów i smartfonów. I dotyczy to zarówno zakupów na stronach internetowych, jak i w specjalnych aplikacjach. Zresztą aplikacje same w sobie to ogromna wartość dodana dla ich użytkowników. Ich posiadacze mogą zbierać punkty lojalnościowe, otrzymywać skrojone na miarę oferty w oparciu o dotychczasowe zakupy albo kupony na konkretne produkty do wykorzystania w określonych terminach.
Co więcej, większość z tych aplikacji pozwala zapisać dane karty i dzięki temu możliwa jest płatność bezgotówkowa za pomocą jednego dotknięcia ekranu telefonu.
A jak może wyglądać przyszłość handlu elektronicznego?
Już obserwujemy rozwój płatności ratalnych czy odroczonych w e-commerce, co zrównałoby w pełni zakupy online z tymi w sklepach stacjonarnych. Taką opcję konsument może wybrać na ekranie komputera lub w aplikacji na etapie pośrednim między weryfikacją koszyka a autoryzacją płatności.
Generalizując: płatności mają stać się niezauważalne i absorbujące jak najmniej uwagi kupującego. Dlatego głównym zadaniem takich firm jak nasza jest znaleźć kompromis pomiędzy wygodą a bezpieczeństwem. I radzimy sobie z tym bardzo dobrze.
Dowiedz się więcej o naszych produktach: Płatności online oraz Generator Linków.