
Liczba terminali płatniczych w sklepach spożywczych szybko rośnie. Tendencja wzrostowa związana jest m.in. z działalnością Programu Polska Bezgotówkowa. W ramach tej inicjatywy przedsiębiorcy, którzy wcześniej nie obsługiwali płatności bezgotówkowych, mogą przez rok bezpłatnie korzystać z terminala płatniczego. Za sprawą działań popularyzujących płatności bezgotówkowe w Polsce, w 2020 r. po raz pierwszy w historii odnotowano w placówkach handlowo-usługowych i urzędach więcej transakcji elektronicznych niż gotówkowych (według danych Narodowego Banku Polskiego). Klienci chcą płacić elektronicznie, a biznes, który chce się rozwijać, powinien im to umożliwić i umiejętnie wykorzystać potencjał związany z posiadaniem terminali płatniczych.
Prosta integracja terminali z systemami kasowymi
Poza obsługą płatności elektronicznych, innowacyjne technologie płatnicze m.in. skracają kolejki i redukują błędy kasowe. Klient, który czeka w kolejce, by dokonać płatności, czuje dyskomfort, bo traci czas. Pracownik, aby przyspieszyć obsługę klienta, często działa pod presją, a w takiej sytuacji nietrudno o pomyłkę. Rozwiązaniem jest prosta automatyzacja, która polega na podłączeniu terminala do systemu kasowego. Dzięki niej kwota z kasy jest automatycznie przekazywana do terminala. Kasjer nie musi jej wprowadzać manualnie. Dzięki temu maleje ryzyko pomyłek i zmniejszają się kolejki, a to przekłada się na skrócenie czasu obsługi klienta i zwiększa jego satysfakcję. Terminale płatnicze, którymi dysponuje Fiserv Polska S.A., właściciel marki PolCard (dalej PolCard), można w prosty sposób zintegrować z ponad 150 najpopularniejszymi systemami kasowymi. Tego typu rozwiązania są wdrażane w wielu sieciach spożywczych i lokalnych sklepach.
Wygoda pracy
W celu zapewnienia wygody kupującym, szczególnie w miejscach, w których kasjera od kupującego dzieli szeroka lada, warto zastosować PIN pad, czyli niewielkie urządzenie z klawiaturą, podłączane do terminala płatniczego lub bezpośrednio zintegrowane z systemem kasowym. Takie rozwiązanie ułatwia klientom płatność bezgotówkową w wielu sklepach spożywczych i zwiększa komfort dokonywania transakcji. Ponadto najnowsze modele PIN padów umożliwiają m.in. wyświetlanie filmów promocyjnych i informacji handlowych na kolorowych, wyraźnych wyświetlaczach.
Przejrzystość rozliczeń zapewnia natomiast opcja konfigurowania profili kasjerów na terminalu. Pracownik po podejściu do kasy w szybki i prosty sposób loguje się na urządzeniu, a obsługiwane przez niego transakcje są odpowiednio oznaczone w systemie.
Usługi na terminalu: od doładowań po „sklepowy bankomat”
Wraz z pojawieniem się terminala w sklepie spożywczym punkt handlowy zyskuje znacznie więcej możliwości generowania przychodu. Sprzyjają temu usługi dodatkowe, takie jak doładowania telefonów (funkcjonalność, dzięki której właściciele sklepów mogą zarabiać na prowizjach od każdego zasilenia konta telefonu) czy DCC (Dynamic Currency Conversion). DCC to usługa, która umożliwia klientom posiadającym kartę wydaną za granicą zapłatę w swojej walucie, a właścicielom sklepu – zarabianie na prowizjach z przewalutowania.
Kolejnym sposobem na wzbogacenie oferty sklepu jest udostępnienie klientom usługi wypłaty gotówki za pomocą terminala płatniczego przy okazji płatności kartą. Zamiast szukać bankomatu, mogą skorzystać z funkcji cash back podczas robienia zakupów i dzięki temu zyskać wygodny dostęp do gotówki.
Dodatkowym wsparciem finansowym dla sklepów spożywczych jest usługa Business Cash Express, dostępna wyłącznie dla klientów PolCard korzystających z terminali. To szybka pożyczka, dzięki której bez zbędnych formalności można uzyskać pieniądze już w 48 godzin. Spłata pożyczki odbywa się w ratach i pobierana jest z bieżących obrotów realizowanych na terminalu płatniczym.
Łatwe rozliczenia
W przypadku transakcji bezgotówkowych śledzenie wszystkich przepływów pieniężnych jest znacznie prostsze niż w obrocie gotówkowym. Klienci PolCard z sektora spożywczego wykorzystują do tego celu system OnePortal24. To nowoczesna platforma raportowania dostępna online przez całą dobę. Pozwala ona na bieżąco śledzić wszystkie dane o bezgotówkowych transakcjach płatniczych, autoryzacjach i raportach rozliczeniowych w sklepie. To rozwiązanie doceniane zarówno przez duże sieci spożywcze, które przyjmują wiele transakcji na minutę, jak i osiedlowe sklepy, które chcą mieć pełną kontrolę nad przepływami pieniężnymi.
Przyszłość branży spożywczej to także e-commerce
Jak widać, nowoczesne płatności otwierają przed sklepami spożywczymi nowe możliwości rozwoju biznesu w różnych obszarach. Ten potencjał nie jest jeszcze w pełni wykorzystany, co szczególnie widać w porównaniu z obszarem handlu elektronicznego, który ze względu na wygodę i prostotę robienia zakupów zdobywa coraz większą popularność wśród konsumentów. Można to łatwo zmienić. Wystarczy tylko sięgnąć po technologie gotowe do zaimplementowania płatności online i wyprzedzić konkurencję. Nie ma bowiem wątpliwości, że podobnie jak w wielu innych sektorach, cyfryzacja branży spożywczej staje się faktem. Warto więc trzymać rękę na pulsie i już dziś sięgać po usługi płatnicze, których oczekują klienci.
Korzystna oferta dla branży spożywczej
Jeśli szukasz zaufanego partnera, który rozumie wyzwania branży spożywczej i płatnicze potrzeby Twoich klientów – rozpocznij współpracę z PolCard. Skorzystaj z naszej specjalnej oferty skierowanej do przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze terminala w swoich sklepach lub zmień operatora płatności na PolCard i zyskaj lepsze warunki współpracy.