.
.
Dane opublikowane w raporcie „Preferencje płatnicze Polaków 2024” nie pozostawiają wątpliwości – aż 75 proc. Polaków regularnie wybiera płatności bezgotówkowe. Mowa tu zarówno o płatnościach realizowanych przy użyciu tradycyjnych kart płatniczych, jak i smartfonów czy zegarków. W naszym artykule znajdziesz szczegółowe informacje na temat tego, jak płacić telefonem.
Spis treści:
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym są płatności mobilne. Otóż są to wszelkiego rodzaju transakcje bezgotówkowe, w przypadku których wykorzystuje się różnego typu urządzenia mobilne, takie jak smartfony, smartwatche, smartbandy i stickery. Płatności tego typu przetwarzane są przez specjalne systemy, pełniące funkcję wirtualnego portfela, np. Google Pay, Apple Pay czy Autopay.
Użytkownik, który chce korzystać z płatności mobilnych, musi podpiąć kartę płatniczą pod wirtualny portfel. W ten sposób aplikacja połączy się z bankiem.
Do płatności mobilnych zalicza się również bardzo popularny BLIK. Aby skorzystać z tej płatności, nie trzeba mieć wirtualnego portfela – wystarczy aplikacja banku, w której możesz wygenerować 6-cyfrowy kod ważny przez 2 minuty. Tak wygenerowanego kodu użyjesz, aby opłacić zakupy stacjonarnie i online, przesłać pieniądze na inny rachunek bankowy lub nawet wypłacić gotówkę z bankomatu. BLIKIEM można płacić również zbliżeniowo.
Dzięki płatnościom mobilnym nie ma konieczności korzystania z gotówki, fizycznej karty płatniczej czy z tradycyjnych przelewów. Wystarczy podać kod BLIK albo zbliżyć telefon lub inne urządzenie do terminala, aby zrealizować płatność.
Choć płatności telefonem stają się coraz bardziej popularne, wiele osób nadal nie korzysta z tej metody. Jeśli Ty również należysz do tego grona, ale coraz częściej zastanawiasz się nad korzystaniem z płatności smartfonem, to przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową instrukcję. Dowiesz się z niej jak płacić telefonem z wykorzystaniem wirtualnego portfela – szybko i bezpiecznie.
Krok 1: Konfiguracja funkcji NFC
Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, jest konfiguracja funkcji NFC w telefonie. Płatności mobilne odbywają się właśnie przez moduł NFC. Większość nowoczesnych smartfonów wyposażona jest w takie rozwiązanie. Wystarczy aktywować usługę, przechodząc od ustawień telefonu, a następnie do sekcji Połączenia lub Łączność (w zależności od systemu operacyjnego).
Krok 2: Przypisanie karty płatniczej
Następnie należy przypisać kartę płatniczą do danego telefonu. Zrobisz to, korzystając z aplikacji bankowej. Wystarczy, że wybierzesz kartę, dla której chcesz aktywować płatności zbliżeniowe, a następnie zatwierdzisz swój wybór. Co istotne, w trakcie płacenia nie musisz uruchamiać aplikacji bankowej w swoim telefonie. Wystarczy, że odblokujesz telefon i przyłożysz urządzenie do terminala, a płatność zostanie wykonana.
Krok 3: Możesz już korzystać z płatności mobilnych!
Kiedy wykonasz już wszystkie opisane kroki, możesz zacząć płacić telefonem w sklepie. Kiedy po zrobieniu zakupów na terminalu wyświetli się kwota, zbliż do niego urządzenie – tak samo, jak w przypadku płatności kartą. I to wszystko – bez szukania portfela, a przy tym całkowicie bezpiecznie.
Przed pierwszą płatnością upewnij się, czy system NFC w Twoim telefonie działa tylko online, czy może również offline.
Płacenie telefonem jest całkowicie bezpieczne – pod warunkiem, że będziesz przestrzegać pewnych zasad:
Tak naprawdę nowoczesne formy płatności są o wiele bardziej bezpieczne niż noszenie przy sobie dużych ilości gotówki.
Nie bez powodu popularność płatności zbliżeniowych stale rośnie. Coraz więcej osób zastanawia się nad tym, jak płacić telefonem. W większości przypadków wykorzystuje się moduł NFC, ale nowoczesne banki oferują swoim klientom także inne rozwiązania, jak na przykład specjalne naklejki płatnicze, które można przykleić na telefon. W ten sposób również te osoby, które nie mają NFC, mogą korzystać z płatności mobilnych.
Raporty publikowane przez Narodowy Bank Polski pokazuje, że z roku na rok rośnie liczba osób, które płacą zbliżeniowo. Pod koniec marca 2024 na krajowym rynku było wydanych 45,9 mln kart płatniczych, z czego aż 45 mln to karty wykorzystywane do płatności zbliżeniowych. Mowa tu zarówno o płatnościach tradycyjną kartą, jak i telefonem czy smartwatchem.
Co więcej, klienci coraz częściej oczekują możliwości płacenia kartą, a gotówka powoli przechodzi do przysłowiowego lamusa. To trend, z którym powinni liczyć się wszyscy właściciele biznesów stacjonarnych. Już teraz sprawdź ofertę PolCard from Fiserv i poznaj najbardziej nowoczesne rozwiązania płatnicze.
Zostaw numer, oddzwonimy do Ciebie
w ciągu 15 minut w dni robocze w godz. 8-16.
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Fiserv Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (00-807), ul. Al. Jerozolimskie 100. Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu niezbędnym do obsługi zapytania w ramach niniejszego formularza kontaktowego. Podanie danych wskazanych w formularzu jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji czynności związanych z obsługą zapytania. Więcej informacji o tym w jaki sposób będą przetwarzane Państwa dane osobowe oraz przysługujących Państwu praw znajdą Państwo w naszej Polityce Prywatności
Potrzebujesz pomocy w znalezieniu najlepszego rozwiązania płatniczego dla swojej firmy?