58 proc. badanych firm posiadających terminal uważa, że udział płatności bezgotówkowych w ich firmie wzrośnie w ciągu następnych trzech lat – wynika z raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” opublikowanego przez PolCard from Fiserv. Takie transakcje są coraz popularniejsze, a klienci chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań płatniczych.
Transakcje bezgotówkowe to rozliczenia, które odbywają się jedynie za pośrednictwem rachunków bankowych, bez udziału gotówki. Z punktu widzenia przedsiębiorcy przyjmowanie płatności w formie bezgotówkowej oznacza przede wszystkim zwiększenie konkurencyjności. Co czwarta firma posiadająca terminal deklaruje, że płatności bezgotówkowe stanowią u nich ponad 75 proc. wszystkich realizowanych transakcji. Aby przyciągnąć klientów i udostępnić najwygodniejsze dla nich formy płatności, warto poznać rodzaje transakcji bezgotówkowych i różnice między nimi.
Formy płatności bezgotówkowej – karty płatnicze, płatności telefonem
Podstawowym narzędziem umożliwiającym realizowanie płatności bezgotówkowych są karty płatnicze. Według danych Narodowego Banku Polskiego na koniec września 2023 r. na krajowym rynku wydanych było 45 mln kart płatniczych. Większość z nich ma tzw. pay pass, czyli możliwość bezgotówkowych płatności zbliżeniowych. Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. w Polsce działało 43,6 mln takich kart, co oznacza, że ich udział w ogólnej liczbie kart płatniczych wyniósł 96,9 proc.
Przedsiębiorca chcąc obsługiwać płatności bezgotówkowe kartami płatniczymi w sklepie stacjonarnym powinien posiadać terminal. Może to być tradycyjne urządzenie stacjonarne, terminal mobilny albo terminal w telefonie – czyli np. aplikacja PolCard Go, która może być zainstalowana na dowolnym smartfonie wyposażonym w moduł NFC i system Android w wersji 8.1 lub wyższej. Niektóre z nich mogą być zintegrowane z kasą fiskalną, co dodatkowo przyspiesza proces obsługi.
Małe i średnie firmy mogą wdrożyć terminal na bardzo korzystnych warunkach, o czym więcej przeczytasz w naszym artykule [link do art. Płatności bezgotówkowe w firmie]
Warto pamiętać, że terminal umożliwia klientom nie tylko płacenie kartą, ale też np. telefonem, zegarkiem lub brelokiem. Każda z tych opcji gwarantuje wygodę – klient wychodząc z domu nie musi pamiętać o zabraniu portfela i karty. Z kolei ich obsługa – z punktu widzenia przedsiębiorcy – nie różni się niczym od płatności kartami płatniczymi.
Transakcje bezgotówkowe przez internet – generator linków
Dla właścicieli małych i średnich firm działających w e-commerce, czyli prowadzących sklepy internetowe, istnieją inne rozwiązania do obsługi płatności bezgotówkowych, np. generator linków. Za jego pomocą przedsiębiorca może łatwo i szybko wygenerować link do płatności na podstawie danych transakcji. Klient, po kliknięciu w link, może zapłacić tak, jak mu wygodnie – kartą, BLIKIEM lub przelewem. Przedsiębiorca ustawia czas ważności linku i określa, do kiedy klient powinien sfinalizować płatność. Transakcja bezgotówkowa jest bezpieczna, a pieniądze trafiają na konto przedsiębiorcy od razu po zaksięgowaniu.
Generator linków najlepiej sprawdza się w przypadku usług lub produktów, których cena zależy od wielu zmiennych i jest ustalana indywidualnie pomiędzy sprzedawcą a klientem (np. gdy klienci składają zamówienia indywidualne na personalizowane produkty). Wtedy sprzedawca każdorazowo przed wysłaniem linku ustala szczegółowe parametry i kwotę płatności.
Transakcje bezgotówkowe przez internet – bramka płatnicza
W przypadku sklepu internetowego, w którym sprzedawane są produkty lub usługi o stałej cenie, np. butiku odzieżowego, dobrym rozwiązaniem jest bramka płatnicza. To narzędzie, które gwarantuje szybką i bezpieczną obsługę wszystkich najpopularniejszych metod płatności internetowych, np. kart płatniczych (również międzynarodowych), kodów BLIK, szybkich przelewów czy portfeli elektronicznych (np. Google Pay, Apple Pay).
Klient zyskuje swobodę wyboru formy płatności bezgotówkowej, a przedsiębiorca nie musi generować indywidualnego linku dla każdego kupującego. Właściciele firm korzystający z bramki płatniczej PolCard from Fiserv mają też dostęp do platformy OnePortal24, na której znajdują się kompleksowe i aktualizowane na bieżąco dane o autoryzacjach, transakcjach płatniczych, wysyłkach, przelewach, wystawionych fakturach oraz raportach rozliczeniowych. Dzięki narzędziom raportowania można łatwo zweryfikować stan rozliczeń firmy i przeanalizować preferencje zakupowe klientów.
Transakcje bezgotówkowe przez internet – karty płatnicze i preautoryzacja
Istnieje szereg biznesów, w których przedsiębiorca musi zarezerwować swój czas i zasoby, ale ostateczna płatność jest odroczona – są to np. usługi hotelowe, usługi branży beauty czy medyczne. W tym przypadku, firma ma możliwość skorzystania z preautoryzacji, czyli „rezerwacji” na karcie klienta częściowej lub całkowitej kwoty zapłaty, która zostanie przelana dopiero po wykonaniu usługi.
Preautoryzacja to dla firmy gwarancja płatności – ogranicza ryzyko poniesienia kosztów własnych przedsiębiorcy, gdyby klient rozmyślił się i zrezygnował z usługi. Klienci z kolei mogą łatwiej kontrolować swoje wydatki.
Płatności bezgotówkowe – obustronne korzyści
Przedsiębiorca decydując się na wprowadzanie płatności bezgotówkowych w swoim biznesie może wybrać jedną lub kilka z powyższych usług. Dzięki temu każda firma może dobrać najbardziej odpowiednie dla siebie rozwiązania płatnicze, które będą zgodne z potrzebami klientów, a przede wszystkim wygodne dla przedsiębiorcy.
Z kolei klienci coraz chętniej korzystają z transakcji bezgotówkowych, dlatego oferowanie płatności w formie bezgotówkowej może pomóc właścicielom małych i średnich przedsiębiorstw w zbudowaniu przewagi konkurencyjnej. Niekiedy to właśnie dostępność transakcji bezgotówkowych decyduje o tym, w którym sklepie klient zrobi zakupy.