Wraz z dynamicznym rozwojem technologii cyfrowych i internetu handel elektroniczny stał się integralną częścią współczesnego życia. W erze cyfrowej zakupy online nie tylko są łatwiejsze i bardziej wygodne, ale także zmienił się sposób, w jaki konsumenci nabywają produkty i usługi. Jak handel elektroniczny zmieniał się w ostatnich latach? Jaka będzie przyszłość e-commerce? Zapraszamy do lektury!
Spis treści:
- Historia e-commerce i jego rozwój w ostatnich latach
- E-commerce i nowoczesne technologie
- E-commerce – co oznacza dla tradycyjnego handlu
- Trendy w e-commerce – jak działa nowoczesny rynek zakupów
- Polska kupuje przez internet!
Historia e-commerce i jego rozwój w ostatnich latach
Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia, czym dokładnie jest e-commerce. Są to wszelkiego typu transakcje obejmujące towary, usługi i informacje, gdzie zamówienia dokonuje się przy pomocy systemów elektronicznych, głównie internetu. Dzięki e-commerce możliwe jest zawieranie transakcji na odległość, co jest niezwykle wygodnym rozwiązaniem i powodem jego popularności.
Za wynalazcę zakupów elektronicznych uznaje się Michaela Aldricha, brytyjskiego informatyka. Pod koniec lat 80. skonstruował on urządzenie, które umożliwiało komunikację zdalną, w tym składanie zamówień za pomocą odbiornika telewizyjnego. Niektórzy przewidywali, że może to być początek prawdziwej rewolucji w handlu. Już w 1984 roku jedna z mieszkanek Wielkiej Brytanii jako pierwsza skorzystała z tego rozwiązania, dokonując zdalnych zakupów podstawowych produktów spożywczych.
Historia e-commerce zaczęła się jednak w 1969 roku. Wtedy to wymyślono sieć ARPNET, przy pomocy której już w 1971 roku grupa studentów dokonała pierwszej transakcji online. W kolejnych latach opracowywano różnego typu rozwiązania, które miały umożliwić – a raczej upowszechnić – zakupy elektroniczne.
W 1995 roku uruchomiono znane do dzisiaj platformy Amazon i eBay, a w 1999 roku na polskim rynku zaczęło działać Allegro. W latach 2000 powstawały kolejne znane dzisiaj portale zakupowe, m.in.: Pinterest, OLX czy Shopify i rozwijano nowoczesne narzędzia płatnicze – Apple Pay (2014 r.) i Google Pay (2018 r.)
E-commerce i nowoczesne technologie
Rozwój technologii także przyczynił się do wzrostu popularności e-commerce. Co to znaczy? Mowa tu między innymi o sztucznej inteligencji, a także o automatyzacji, rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. To dzięki wykorzystaniu tych technologii zakupy online w ostatnich latach – a nawet miesiącach – przechodzą prawdziwą transformację. Powstają rozwiązania, które mają nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale też ułatwić konsumentom robienie zakupów.
Doskonałym przykładem może być tutaj wspomniana rzeczywistość wirtualna. Obecnie rozwiązanie to wykorzystywane jest między innymi przez branżę fashion. Jednym z przykładów wdrożenia są wirtualne przymierzalnie wprowadzone przez Zalando. Technologia pozwala na pewne odzwierciedlenie ciała klienta w wirtualnej przymierzalni. Marka obecnie testuje nowe rozwiązanie, które pozwala stworzyć trójwymiarowego avatara opartego na wymiarach klienta.
Z kolei rzeczywistość rozszerzona świetnie sprawdza się w działalności hotelowej. Dzięki niej klienci mogą dokładnie obejrzeć pokoje, zapoznać się z hotelem czy udać się na „wycieczkę” po jego terenie – i to bez wychodzenia z domu. Co więcej, pojawiają się rozwiązania pozwalające na dopasowanie mebli czy dodatków do wybranego pomieszczenia. Wszystko to całkowicie zmienia oblicze zakupów.
E-commerce – co to znaczy dla tradycyjnego handlu
Intensywny rozwój handlu elektronicznego może negatywnie wpływać na sklepy stacjonarne. Możliwość realizowania zakupów online sprawia, że wiele osób rezygnuje z prowadzenia tradycyjnych sklepów. To jeden z powodów, dla których coraz więcej sieci decyduje się na rozpoczęcie sprzedaży online.
I choć sklepy spożywcze czy popularne dyskonty nie są zagrożone, między innymi z uwagi na lokalizację i możliwość szybkiego nabycia towarów, o tyle na przykład marki odzieżowe powinny zainwestować w sprzedaż omnikanałową i połączyć sprzedaż elektroniczną z tradycyjną.
Ciekawym przykładem tego, w jaki sposób tradycyjne sklepy stacjonarne mogą reagować na wzrost popularności e-commerce, jest eobuwie.pl. Marka ta prowadzi sprzedaż obuwia w Polsce, a obecnie jest jednym z liderów. W placówkach stacjonarnych firmy klienci nie znajdą półek z obuwiem. Zamiast tego mogą wybrać model dla siebie na tablecie, a dzięki elektronicznemu skanerowi stóp dopasowywany jest rozmiar. To świetny przykład tego, w jaki sposób marki mogą umiejętnie reagować na zmiany na rynku.
Trendy w e-commerce – jak działa nowoczesny rynek zakupów
Co to jest e-commerce, wie już chyba każdy, ale jakie trendy rządzą tą branżą? Handel elektroniczny stale ewoluuje, reagując przede wszystkim na zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów. Przyszłość handlu elektronicznego z pewnością będzie dużym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę to, jak dynamicznie zmienia się on w ostatnich latach. Można jednak przewidywać, w jakim kierunku będzie rozwijał się e-handel, a będzie to między innymi personalizacja zakupów czy zrównoważony handel.
Jeśli chodzi o personalizację zakupów, trudno zaprzeczyć temu, że coraz więcej osób poszukuje indywidualnych, dopasowanych do siebie produktów. Dotyczy to także samych doświadczeń zakupowych. Klienci chcą czuć się widziani i doceniani, co chętnie wykorzystują duże marki. Precyzyjnie dopasowane rekomendacje produktowe, personalizowane oferty czy promocje – wszystko to może przyczyniać się do sukcesu marki.
A co ze zrównoważonym handlem? Świadomość społeczna i ekologiczna konsumentów wzrasta, co powoduje, że coraz więcej osób zwraca uwagę na etyczne i ekologiczne aspekty swoich zakupów. Firmy działające w branży e-commerce podejmują działania mające zmniejszyć negatywny wpływ swojej działalności na środowisko oraz społeczeństwo. To bardzo dobry kierunek, nie tylko w kontekście zwiększania przychodu firm działających w e-commerce.
Już wiesz, czym jest e-commerce. Polska też kupuje przez internet!
Zakupy online cieszą się obecnie coraz większą popularnością, również w Polsce. Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” 87 proc. internautów regularnie robi zakupy w internecie. Globalna sprzedaż detaliczna w e-commerce, szacowana jest na 5,8 biliona USD w 2023 roku, z prognozami wzrostu do ponad 8 bilionów USD do 2027 roku, według danych zebranych przez statista.com.
Klienci chętnie korzystają z nowych możliwości, a ich oczekiwania względem nowoczesnych rozwiązań stale rosną. Wszystko to sprawia, że firmy stoją przed poważnym wyzwaniem. Obecnie nie wystarczy tylko sprzedaż online. Marki powinny korzystać z różnego typu technologii i rozwiązań płatniczych aby utrzymać klientów i przyciągnąć nowych. Według danych zebranych przez Instytut Baymarda 13 proc. klientów porzuci swoje koszyki, jeśli nie znajdą wystarczającej liczby dostępnych metod płatności.
Aż 62% Polaków między 18 a 29 rokiem życia używa płatności BLIKIEM podczas zakupów przez internet, a z szybkich przelewów korzysta 55% ankietowanych, głównie osoby po 40. roku życia - wynika z raportu „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” Te trendy stale rosną – dlatego jeśli prowadzisz sklep stacjonarny i jeszcze nie zdecydowałeś się na rozszerzenie działalności o e-commerce, to dobry czas, aby się nad tym zastanowić.
Jeśli chcesz uatrakcyjnić swoją markę w oczach klientów, również pod kątem oferowanych form płatności, koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą. Pomożemy wprowadzić w Twoim sklepie internetowym metody płatności, których oczekują Twoi klienci, m.in. BLIK, Apple Pay czy szybkie e-przelewy. Znajdziesz u nas szereg rozwiązań, spośród których wybierzesz te, które są najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych.