W kwietniu 2022 r. organizacje kartowe VISA i Mastercard wprowadziły obowiązek uzyskania autoryzacji dla transakcji uznaniowych, wykorzystywanych w szczególności przy zwrotach zakupionego towaru czy też odstąpieniu od umowy sprzedaży. Fiserv Polska nie może zatem przekazywać do rozliczenia transakcji uznaniowych, dla których wcześniej nie została uzyskana autoryzacja.
Oznacza to, że wszystkie transakcje uznaniowe tj. zwroty oraz częściowe zwroty, muszą zostać obsłużone w obecności posiadacza karty z zastosowaniem terminala POS (lub urządzenia o podobnej funkcjonalności), a ich rozliczenie z organizacjami kartowymi jest możliwe tylko w sytuacji, gdy zostaną one zautoryzowane.
W przypadku, gdy nie ma możliwości wykonania operacji zwrotu z powodów technicznych lub innych (np. nieobecności posiadacza karty), organizacje kartowe rekomendują uzgodnienie z posiadaczem karty innej formy zwrotu kwoty stanowiącej w/w należność (np. w formie gotówkowej, na rachunek prowadzony dla innej karty niż użyta do zakupów lub przelewem bankowym itp.). W takich sytuacjach zalecamy dodatkowo udokumentowanie takiego zwrotu, aby zabezpieczyć się na ryzyko ewentualnych reklamacji zgłaszanych przez posiadacza karty (w procedurze „chargeback”).
W przypadku, gdy zainicjowana transakcja uznaniowa nie uzyska autoryzacji, a akceptant nie będzie w stanie zrealizować zwrotu należności korzystając ze sposobów zarekomendowanych przez organizacje kartowe (co może wystąpić nawet w sytuacji, gdy akceptant dokłada starań, aby to wykonać), posiadacz karty ma prawo zgłoszenia reklamacji bezpośrednio do akceptanta, jak i do wydawcy swojej karty (procedura „chargeback”). Może to zrobić korzystając ze swoich uprawnień wynikających zarówno z przepisów prawa, jak i regulacji organizacji kartowych.
Jednocześnie przypominamy, o obowiązku codziennej kontroli rozliczanych transakcji. Wszelkie niezgodności i wątpliwości należy niezwłocznie i na bieżąco wyjaśniać z Centrum Obsługi Klienta.