Zainstalowanie terminala płatniczego otwiera Twój biznes na nowe możliwości. Coraz mniej klientów nosi ze sobą gotówkę, stale za to przybywa transakcji przeprowadzanych bezgotówkowo. Płatności zbliżeniowe to codzienność dla wielu osób, które do regulowania zobowiązań wykorzystują już nie tylko tradycyjne karty płatnicze, lecz także BLIK-a, smartwatche czy telefony. Sprawdź, jakie rodzaje płatności bezgotówkowych możesz udostępnić swoim klientom, jeśli zdecydujesz się na terminal.
Rodzaje płatności: klasyczna karta płatnicza.
Podstawowym sposobem płatności w przypadku terminala płatniczego wciąż wydaje się wsunięcie do niego karty wyposażonej w pasek magnetyczny i mikroprocesor, a następnie podanie kodu PIN. I nie ma się co dziwić – karty płatnicze już od kilkunastu lat znajdują się wyposażeniu portfeli milionów Polaków i są obsługiwane przez większość terminali płatniczych dostępnych w naszym kraju.
Karty wydawane w Polsce wyposażone są i w pasek magnetyczny, i mikroprocesor, czyli chip. Do przeprowadzania transakcji wystarcza jednak zazwyczaj tylko ten drugi element. Pasek magnetyczny jest dodatkiem, a jego obecność motywuje się tym, że istnieją kraje (np. USA), w których to właśnie on jest niezbędny, by dane zostały odczytane właściwie, a transakcja przeprowadzona2. Wszystko się jednak zmienia – Mastercard poinformował w 2021 r., że rezygnuje z wydawania kart z paskiem magnetycznym. Mają zniknąć z rynku do 2023 r3.
Płatność zbliżeniowa kartą – najpopularniejszy sposób dokonywania transakcji bezgotówkowych
Już teraz w Polsce udział kart zbliżeniowych w ogólnej liczbie kart płatniczych wynosi aż 88,3% (dane za 1. kwartał 2021 r.)4. Oznacza to, że „tradycyjnych” transakcji bezgotówkowych z każdym rokiem jest coraz mniej.
Klienci pokochali płatności zbliżeniowe, bo są prostsze i szybsze od stykowych. Kartę (lub inne urządzenie wyposażone w moduł NFC – Near Field Communication) wystarczy bowiem zbliżyć do terminala, by transakcja została zrealizowana.
Płatność zbliżeniowa telefonem – nowa codzienność
Karty płatnicze to nie jedyne urządzenie, za pomocą którego można przeprowadzać transakcje zbliżeniowe. Płatność telefonem to coraz częstszy – i jeszcze wygodniejszy – sposób. Nie wymaga noszenia ze sobą portfela czy pamiętania o zabieraniu ze sobą karty. Każdemu czasem zdarza się zapomnieć torebki z domu, przypomnieć sobie o zakupach podczas wieczornego spaceru z psem itp. i wówczas taki model płatności zbliżeniowych sprawdzi się doskonale.
Wiele smartfonów jest wyposażonych w moduł NFC, który w połączeniu z odpowiednimi ustawieniami aplikacji umożliwia płatność zbliżeniową telefonem. Wystarczy włączyć tę funkcję i zbliżyć smartfon do terminala na niewielką odległość, by transakcja została zrealizowana. Sam proces płacenia niczym nie różni się więc od używania karty.
Płatność zegarkiem – coraz popularniejszy trend
Rozwój technologii sprawił, że i zegarki zmieniły się z urządzeń pokazujących jedynie godzinę w urządzenia wielofunkcyjne. Można odbierać za ich pomocą maile, mierzyć swoje osiągnięcia sportowe, przeglądać strony w internecie, prowadzić rozmowy telefoniczne… a także korzystać z nich jak z kart płatniczych i dokonywać płatności zbliżeniowych.
W tym przypadku również istotny jest moduł NFC, w który wyposażonych jest wiele modeli smartwatchy. Chociaż póki co ten rodzaj płatności mobilnych nie jest bardzo popularny, to zapewne w przeciągu kilku lat się to zmieni. Wszystko za sprawą upowszechniania się gadżetów i niewątpliwej wygody, jaka się z tym łączy. Portfel na nadgarstku? Bliżej już się nie da!
BLIK zbliżeniowy i tradycyjny – wygodny sposób płatności dla osób bez karty
W Polsce popularny jest jeszcze jeden rodzaj płatności bezgotówkowych: BLIK dostępny w prawie wszystkich bankach działających na terenie naszego kraju. Płatność BLIK-iem w sklepie jest prosta. Na terminalu klient wpisuje sześciocyfrowy kod, który wcześniej wygenerowała aplikacja banku w jego smartfonie. Jeśli cyfry się zgadzają, wystarczy potwierdzić transakcję na telefonie, by została zrealizowana. Aby jednak udostępnić ten model płatności klientom, trzeba mieć terminal wyposażony w odpowiednią funkcję.
W ostatnich miesiącach pojawiła się także nowa usługa – BLIK zbliżeniowy. W tym przypadku klient nie musi wpisywać kodu na terminalu – wszystko odbywa się tak, jak w przypadku płatności smartwatchem czy telefonem.
Udostępnienie klientom płatności zbliżeniowych to bardzo łatwy sposób na to, by przyciągnąć ich do swojego punktu i wyjść naprzeciw ich potrzebom. Jeśli dotąd nie miałeś terminala płatniczego, dołącz do Programu Polska Bezgotówkowa i otrzymaj urządzenie obsługujące zarówno BLIK-a, jak i transakcje zbliżeniowe za darmo na 12 miesięcy!
Źródło:
1https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/boom-na-platnosci-bezgotowkowe-nie-slabnie
2https://pieniadze.rp.pl/karty-platnicze/art36527371-pasek-jest-wazny-na-karcie-platniczej-trzeba-go-chronic
3https://www.cashless.pl/10474-mastercard-rezygnuje-z-paska-magnetycznego
4https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_2021.pdf