Już 28 czerwca 2025 r. w życie wejdzie Polski Akt o Dostępności – ustawa, która wprowadzi nowe obowiązki dla firm oferujących produkty i usługi na rynku. Jej celem jest zapewnienie równego dostępu do usług i produktów dla osób z niepełnosprawnościami. To duży krok w kierunku bardziej inkluzywnego społeczeństwa, ale też spore wyzwanie – szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorców.
Akt dotyczy m.in. takich obszarów jak:
Najprościej mówiąc – wszystkie urządzenia samoobsługowe, w tym te do płatności i platformy e-commerce, muszą być dostępne także dla osób niewidomych, niedosłyszących czy z ograniczeniami ruchowymi.
Jak podał NBP, na koniec III kwartału 2024 r. w Polsce działało 1,4 mln terminali płatniczych. To ogromna liczba urządzeń, które w świetle nowych przepisów będą musiały zostać dostosowane.
Zapisy ustawy odnoszą się m.in. do terminali płatniczych, które będą musiały zapewniać dostępność dla osób z ograniczeniami. Oznacza to np. intuicyjne interfejsy, wyświetlacze o wyższym kontraście, dźwiękowe instrukcje obsługi, czy także możliwość obsługi terminala za pomocą alternatywnych metod, takich jak zdalne sterowanie – mówi Robert Andrukiewicz, członek zarządu Fiserv Polska S.A. właściciela marki PolCard - Dla przedsiębiorców stacjonarnych może oznaczać to konieczność wymiany starszych urządzeń płatniczych na nowe, zgodne
z wymaganiami ustawy. Oczywiście obowiązek przeprojektowania terminali leży po stronie producentów, a ich wymiana u przedsiębiorców po stronie firm takich jak nasza – dostawców rozwiązań płatniczych. Jest to wyzwanie, biorąc pod uwagę liczbę urządzeń na polskim rynku, ale warto pamiętać, że dostosowanie się do wymogów ogranicza wykluczenie i umożliwia obsługę wszystkich klientów – dodaje.
Dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców może być wdrażanie terminali Androidowych - ich otwarte oprogramowanie pozwala na instalację aplikacji wspomagających osoby z niepełnosprawnościami.
W przypadku stron internetowych, w tym platform e-commerce oraz aplikacji mobilnych dostępność oznacza konieczność dostosowania ich do standardów WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). To zestaw międzynarodowych wytycznych opracowanych przez organizację W3C (World Wide Web Consortium), które określają standardy dostępności treści internetowych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. WCAG ma na celu ułatwienie korzystania z Internetu wszystkim użytkownikom, niezależnie od ich ograniczeń wzrokowych, słuchowych, ruchowych czy poznawczych.
Co to oznacza w praktyce? Przykładowo:
To oczywiście wyzwanie techniczne i organizacyjne, ale – co ważne – to również ogromna szansa na dotarcie do nowych klientów, którzy dotychczas mogli być wykluczeni.
Najlepiej od audytu. Sprawdź, czy Twoje urządzenia samoobsługowe i terminale płatnicze są zgodne z nadchodzącymi wymaganiami. Przeanalizuj stronę internetową i aplikacje – czy są dostępne dla wszystkich?
Kolejne kroki to:
Pamiętaj – im wcześniej zaczniesz działać, tym większa szansa, że unikniesz problemów, kiedy nowe przepisy wejdą w życie.
Zostaw swój numer telefonu, oddzwonimy do Ciebie w ciągu 15 minut w dni robocze w godz. 8-16.
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Fiserv Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (00-807), ul. Al. Jerozolimskie 100. Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu niezbędnym do obsługi zapytania w ramach niniejszego formularza kontaktowego. Podanie danych wskazanych w formularzu jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji czynności związanych z obsługą zapytania. Więcej informacji o tym w jaki sposób będą przetwarzane Państwa dane osobowe oraz przysługujących Państwu praw znajdą Państwo w naszej Polityce Prywatności.
Potrzebujesz pomocy w znalezieniu najlepszego rozwiązania płatniczego dla swojej firmy?