Skip to Contact an Expert Skip to Main Content
PolCard
  • Zadzwoń 22 515 30 05
  • Пропозиція
  • Biuro prasowe
  • Kariera
  • Zaloguj do OnePortal24
PolCard from Fiserv
  • Level 1 menu, Item 1 of 5, Małe i średnie firmy
    Wstecz
    Na skróty
    • Sub Menu Item 1 of 3, Terminal za 0 zł
    • Sub Menu Item 2 of 3, Program Polska Bezgotówkowa
    • Sub Menu Item 3 of 3, Przejdź do PolCard
    Rozwiązania płatnicze
    • Sub Menu Item 1 of 4, Terminale płatnicze
    • Sub Menu Item 2 of 4, Terminal w telefonie
    • Sub Menu Item 3 of 4, Rozwiązania e-commerce
    • Sub Menu Item 4 of 4, Rozwiązania samoobsługowe
    Usługi dodatkowe
    • Sub Menu Item 1 of 7, Wypłata gotówki
    • Sub Menu Item 2 of 7, Wpłata gotówki na kartę
    • Sub Menu Item 3 of 7, Integracje kasowe
    • Sub Menu Item 4 of 7, Płatność w walucie karty (DCC)
    • Sub Menu Item 5 of 7, Szybka pożyczka
    • Sub Menu Item 6 of 7, Doładowania telefonów
    • Sub Menu Item 7 of 7, Zobacz wszystkie usługi
    Rozwiązania dla branż
    • Sub Menu Item 1 of 7, Handel detaliczny
    • Sub Menu Item 2 of 7, Sklepy spożywcze
    • Sub Menu Item 3 of 7, Uroda
    • Sub Menu Item 4 of 7, Taxi
    • Sub Menu Item 5 of 7, Gastronomia
    • Sub Menu Item 6 of 7, Turystyka i hotele
    • Sub Menu Item 7 of 7, Zobacz wszystkie branże
  • Level 1 menu, Item 2 of 5, Duże firmy i instytucje
    Wstecz
    Na skróty
    • Sub Menu Item 1 of 1, Rozwiązania dla sieci handlowych
    Rozwiązania płatnicze
    • Sub Menu Item 1 of 4, Terminale płatnicze
    • Sub Menu Item 2 of 4, Terminal w telefonie
    • Sub Menu Item 3 of 4, Rozwiązania e-commerce
    • Sub Menu Item 4 of 4, Rozwiązania samoobsługowe
    Usługi dodatkowe
    • Sub Menu Item 1 of 8, Szyfrowanie E2EE i P2PE
    • Sub Menu Item 2 of 8, Tokenizacja
    • Sub Menu Item 3 of 8, Wpłata gotówki na kartę
    • Sub Menu Item 4 of 8, Płatność w walucie karty (DCC)
    • Sub Menu Item 5 of 8, Integracja z systemem kasowym
    • Sub Menu Item 6 of 8, Szybka pożyczka
    • Sub Menu Item 7 of 8, Doładowania telefonów
    • Sub Menu Item 8 of 8, Zobacz wszystkie usługi
    Rozwiązania dla branż
    • Sub Menu Item 1 of 7, Sieci handlowe
    • Sub Menu Item 2 of 7, Transport i logistyka
    • Sub Menu Item 3 of 7, Sieci gastronomiczne
    • Sub Menu Item 4 of 7, Hotele
    • Sub Menu Item 5 of 7, Farmacja
    • Sub Menu Item 6 of 7, Administracja publiczna
    • Sub Menu Item 7 of 7, Zobacz wszystkie branże
  • Level 1 menu, Item 3 of 5, Partnerzy
  • Level 1 menu, Item 4 of 5, O nas
    Wstecz
    • Sub Menu Item 1 of 3, Poznaj PolCard from Fiserv
    • Sub Menu Item 2 of 3, Biuro prasowe
    • Sub Menu Item 3 of 3, Kariera
    • Sub Menu Item 1 of 1, Struktura organizacyjna
  • Level 1 menu, Item 5 of 5, Strefa klienta
    Wstecz
    Obsługa klienta
    • Sub Menu Item 1 of 4, Komunikaty
    • Sub Menu Item 2 of 4, Dokumenty i instrukcje
    • Sub Menu Item 3 of 4, Najczęściej zadawane pytania
    • Sub Menu Item 4 of 4, PCI DSS - Bezpieczeństwo płatności
    Platforma raportowa
    • Sub Menu Item 1 of 2, Zaloguj do OnePortal24
    • Sub Menu Item 2 of 2, Co to jest OnePortal24?
    Baza wiedzy
    • Sub Menu Item 1 of 4, Case Studies
    • Sub Menu Item 2 of 4, Eksperci PolCard
    • Sub Menu Item 3 of 4, Płatności w firmie
    • Sub Menu Item 4 of 4, Zobacz wszystkie artykuły
Zamów terminal

Chargeback, czyli jak wygląda zwrot na kartę z terminala? Odpowiadamy!

22.11.2024

Chargeback, czyli jak wygląda zwrot na kartę z terminala

.

Chargeback jest procesem związanym ze zwrotem środków na konto klienta przy spornych transakcjach. Jak działa i kto może z niego skorzystać? W artykule wyjaśniamy, na czym polega procedura i jakie kroki trzeba podjąć, by odzyskać pieniądze z transakcji dokonanej kartą.

Spis treści:

  • Czym jest chargeback?
  • Procedura inicjowania zwrotu chargeback
  • Zwrot na kartę w sklepie – ile trwa i kiedy się o niego ubiegać?
  • Możliwe skutki chargeback dla sprzedawcy

Czym jest chargeback?

Chargeback umożliwia klientom zainicjowanie zwrotu środków za transakcje zrealizowane przy użyciu karty płatniczej. Procedura ta jest stosowana w sytuacjach, gdy klient nie zgadza się z obciążeniem konta lub uważa, że doszło do oszustwa, błędu transakcyjnego albo towar czy usługa nie zostały dostarczone zgodnie z umową. Chargeback w przypadku oszustwa może pomóc odzyskać skradzione środki podczas nieuczciwych transakcji, dlatego jest narzędziem ochronnym dla konsumentów i umożliwia im odzyskanie pieniędzy w przypadku problematycznych zakupów.

Mechanizm chargeback jest stosowany przez banki lub instytucje finansowe jako forma zabezpieczenia interesów swoich klientów. W przypadku, gdy bezpośrednie próby uzyskania zwrotu od sprzedawcy zawodzą, chargeback staje się kolejnym krokiem, który może podjąć konsument, aby odzyskać pieniądze.

Procedura inicjowania zwrotu chargeback

Pierwszym krokiem w procesie chargeback jest identyfikacja problemu przez konsumenta. Może to być nieautoryzowana transakcja, błędne obciążenie, brak dostawy zamówionego towaru lub usługi, bądź towar niezgodny z opisem. Konsument powinien starannie przeanalizować wyciągi bankowe, które dadzą niezbędne informacje dotyczące danej transakcji.

Następnie konieczny jest kontakt ze sprzedawcą, ponieważ w wielu przypadkach pozwoli to na szybsze rozwiązanie danego problemu, bez konieczności angażowania banku. Dopiero wtedy, gdy próba kontaktu nie przynosi skutku, klient powinien uruchomić procedurę chargeback w banku, który wydał mu kartę. Cały proces wymaga wypełnienia odpowiedniego formularza online lub bezpośrednio w placówce oraz dostarczenia szczegółowych informacji dotyczących spornego obciążenia. Warto też zachować dowody na to, że jako klient podjąłeś próbę rozwiązania problemu ze sprzedającym.

Następnie bank zajmie się weryfikacją zgłoszenia. Oprócz analizy dostarczonych dokumentów pracownik banku może też kontaktować się z obiema stronami sporu, by uzyskać dodatkowe informacje. Jeśli bank uzna roszczenie, klient otrzyma zwrot środków na konto. Jednak może je również odrzucić, a wtedy konieczne jest podjęcie dalszych kroków prawnych, które pomogą odzyskać środki.

Zwrot na kartę w sklepie – ile trwa i kiedy się o niego ubiegać?

Procedura chargeback wymaga odpowiedniej dokumentacji i dowodów, które mają kluczowe znaczenie dla jej pozytywnego rozpatrzenia.

Najważniejsze z nich to:

  • Klient powinien dostarczyć kopię wyciągu bankowego lub potwierdzenie transakcji, które wskazuje na sporne obciążenie. Dowód powinien zawierać szczegółowe informacje, w tym: data, kwota, opis towaru lub usługi czy dane sprzedawcy – to podstawa do rozpoczęcia weryfikacji przez bank.
  • Kopie wszelkiej komunikacji ze sprzedawcą, jak wiadomości e-mail lub inne tekstowe, mogą stanowić istotny dowód na to, że konsument podjął próbę rozwiązania problemu bezpośrednio ze sprzedającym.
  • Klient może dostarczyć dowody na to, że otrzymany produkt lub usługa nie spełnia jego wymagań – najlepszym sposobem na to jest dołączenie zdjęć.

Ile trwa zwrot na kartę z terminala? Wiele zależy od tego, jak szybko od momentu zakupu klient zgłosi nieprawidłowość. W przypadku, gdy klient od razu poprosi o zwrot na kartę, terminal umożliwi taką operację, a środki mogą trafić na konto kupującego nawet tego samego dnia. Uruchomienie procedury chargeback może już wymagać kilku lub kilkunastu dni roboczych w zależności od sprawy i banku.

Możliwe skutki chargeback dla sprzedawcy

Dla sprzedawców chargeback może mieć istotne konsekwencje zarówno finansowe, jak i operacyjne. Najbardziej bezpośrednim skutkiem jest utrata przychodów z danej transakcji. Banki mają prawo naliczać też opłaty za przetworzenie chargebacku, które mogą różnić się w zależności od regulaminu danej placówki. Zapłata tych kosztów leży oczywiście po stronie sprzedawcy. Ponadto sprzedający z dużym wskaźnikiem chargebacków jest postrzegany jako ryzykowny partner dla banku lub operatora płatności.

Sprzedawca, przeciw któremu wystosowane są procedury chargeback, może narazić się też na większe koszty operacyjne. Obsługa sporów może wymagać zaangażowania dodatkowych zasobów przy weryfikacji dokumentacji oraz komunikacji z bankami i klientami.

Chargebacki mogą też negatywnie wpłynąć na reputację sklepu. Ich wysoki wskaźnik może świadczyć o problemach z jakością produktów i usług, co może zniechęcić potencjalnych klientów do zakupów. Negatywne opinie i recenzje szybko rozprzestrzeniają się w sieci, a to duże obciążenie dla firmy.

Znasz już odpowiedź na pytania: chargeback – co to, a także wiesz, w jaki sposób możesz wykorzystać ten proces, by poradzić sobie z problematycznymi transakcjami i otrzymać zwrot pieniędzy na kartę, ile trwa taka procedura i jakich dokumentów będziesz potrzebował. Jest to ważne narzędzie ochrony konsumentów, ale może mieć też konsekwencje dla sprzedawców. Dlatego ważne jest, by firmy podejmowały działania związane z minimalizacją ryzyka chergebacków, a klienci wybierali takie sklepy lub usługi, które cieszą się dobrą opinią.

Zapoznaj się z naszą ofertą, który akceptuje wszystkie najpopularniejsze kartowe oraz mobilne metody płatności.

Potrzebujesz pomocy w wyborze oferty?

Zostaw numer, oddzwonimy do Ciebie

w ciągu 15 minut w dni robocze w godz. 8-16.

Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Fiserv Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (00-807), ul. Al. Jerozolimskie 100. Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu niezbędnym do obsługi zapytania w ramach niniejszego formularza kontaktowego. Podanie danych wskazanych w formularzu jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji czynności związanych z obsługą zapytania. Więcej informacji o tym w jaki sposób będą przetwarzane Państwa dane osobowe  oraz przysługujących Państwu praw znajdą Państwo w naszej Polityce Prywatności

Wybierz najlepszą ofertę dla Ciebie

TWÓJ PIERWSZY TERMINAL

Terminal za 0 zł
na prostych zasadach

Odbierz terminal płatniczy lub terminal w telefonie

terminal płatniczy
ZMIEŃ OPERATORA NA POLCARD FROM FISERV

Otrzymasz lepszą ofertę
niż u obecnego operatora!

Terminal już od 1 zł/mies.

terminal płatniczy
PŁATNOŚCI ONLINE

Aktywuj Pakiet
e-commerce za 0 zł

Już od 0,99% za transakcję

płatności online

Zobacz również

Karta kredytowa a debetowa. Jakie są różnice
Płatności w firmie

Karta kredytowa a debetowa. Jakie są różnice?

Ranking terminali płatniczych 2025
Płatności w firmie

Ranking terminali płatniczych 2025

Terminal płatniczy dla firm – sprawdź, jak wybrać najlepszy!
Płatności w firmie

Terminal płatniczy dla firm – sprawdź, jak wybrać najlepszy!

polcard

Potrzebujesz pomocy w znalezieniu najlepszego rozwiązania płatniczego dla swojej firmy?

Skontaktuj się z nami right_arrow

icon-linkedin icon-youtube
  • Na skróty
  • Odbierz terminal za 0 zł
  • Przejdź do PolCard
  • Zostań Partnerem
  • Terminale płatnicze
  • Terminal w telefonie
  • Płatności online
  • Rozwiązania samoobsługowe
  • Usługi dodatkowe
  • PolCard Pay
  • Ranking terminali płatniczych
  • Pożyczka pod obroty z terminala
  • O nas
  • Poznaj nas
  • Biuro prasowe
  • Artykuły
  • Kariera
  • Bezpieczeństwo
  • Informacje prawne
  • Obsługa klienta
  • Kontakt
  • Zaloguj do OnePortal24
  • Komunikaty
  • Dokumenty i instrukcje
  • FAQ
  • Strony regionalne
  • Warszawa
  • Kraków
  • Poznań
  • Gdynia
  • Gdańsk
  • Katowice
  • Wrocław
  • Łódź
  • Bydgoszcz
  • Bielsko-Biała
  • Rzeszów
Polityka prywatności
Polityka cookies
Zgłaszanie incydentów

© 2025 Fiserv Polska S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone. Niniejsza treść nie stanowi oferty w rozumieniu art.66 Kodeksu Cywilnego. Ma charakter wyłącznie informacyjny i stanowi zaproszenie do zawarcia umowy w myśl art. 71 Kodeksu cywilnego. Fiserv Polska S.A. jest krajową instytucją płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 16 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o usługach płatniczych, wpisana do rejestru Krajowych Instytucji Płatniczych prowadzonym przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego pod numerem IP8/2013. Fiserv Polska S.A. (właściciel znaku towarowego PolCard), Al. Jerozolimskie 100, 00-807 Warszawa Sąd rejestrowy: Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, nr KRS 0000061293, kapitał zakładowy: 123 609 300 zł, kapitał wpłacony: 123 609 300 zł, NIP: 526-02-10-429.

Selektor witryn